2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
ظلم مضاعف بر بازنشستگان با افزایش ۱۰ درصدی حقوق
گزارش پایشگر از مصوبه جنجال برانگیز دیشب دولت؛

ظلم مضاعف بر بازنشستگان با افزایش ۱۰ درصدی حقوق

نبض تجارت- مصوبه دیشب هیات دولت در باره افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان آب پاکی را روی دست این قشر مظلوم و زحمتکش جامعه ریخت.

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل پایشگر ؛ ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران که در اظهارات خود همواره از حقوق مظلومان و کارگران دفاع می‌کند، در چرخشی ناگهانی دیشب در جلسه هیات دولت بر خلاف وعده های داده شده قبلی مسوولان ذیربط، در اقدامی غیر قابل توجیه فقط ۱۰ درصد به میزان حقوق بازنشستگان اضافه کرد تا بیش از همه موجب گلایه مردم و اقشار آسیب پذیر جامعه شود.

وزیران محترم حاضر در نشست دیشب یا از وضعیت ناگوار اقتصادی اطلاع درستی ندارند و یا واقعا بازنشستگان را با این مصوبه سر کار گذاشتند! آخر کجا دیدید با تورم ۵۰ درصدی موجود و شعارهای کوبنده مسوولان که ما حامی بازنشستگان و محرومان جامعه هستیم و از این قبیل ادعاها…چرا اقدام به تصویب این مصوبه کردند؟
افزایش ۱۰ درصدی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به هیچ وجه با شرایط اقتصادی موجود تناسبی ندارد و مورد پذیرش بازنشستگان نیست.اگر چه در پی درج این خبر اعلام شد که مصوبه دیشب دولت ربطی به بازنشستگان تامین اجتماعی ندارد، اما متن خبر منتشر شده حاکی از واقعیت دیگری است.

متأسفانه مسئولان در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران و مستمری بگیران تأمین اجتماعی کارنامه خوبی از خود به جای نگذاشتند و شاهد اهمال، کم‌کاری و تزریق بی اعتمادی، تبعیض و ناعدالتی و ناامیدی در میان بخش عمده‌ای از زحمتکش ترین و مظلوم ترین آحاد جمعیت کشور هستیم، آن هم قشری که دین خود را به بهترین نحو به کشور و نظام ادا کرد.
چطور می‌شود اثرات گرانی و تورم و بالا رفتن هزینه‌های زندگی برای بازنشستگان و مستمری بگیران چند صندوق بازنشستگی متفاوت باشد؟ مستمری بگیران خوش نشین برخی صندوق‌ها علیرغم آنکه از جمعیتی بسیار کمتر از کارگران مستمری بگیر تأمین اجتماعی برخوردارند، از حمایت تمام قد مسئولان در مجلس و دولت بهره مندند و کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی سالهاست دلخوش به وعده‌های رنگارنگی هستند که اگر محقق شوند، تغییر ناچیزی در معیشتشان رخ خواهد داد.
مواد قانونی ۴۱ و ۱۱۱ به خوبی گویا و راهگشای تصمیمات مربوط به این اقشار است. اما به نظر می‌رسد تفسیر به رأی قوانین رویه دائمی برخی مسئولان شده و علیرغم مشاهده فشارهای کمرشکن اقتصادی و کوچک شدن سفره بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی، سیاسی کاری، بی توجهی به درخواست‌ها و امید به مشمول گذر زمان شدن را راه چاره یافته اند.
سبد معیشت و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی ۲ مؤلفه مهم و تأثیر گذار برای تعیین افزایش حقوق سالیانه کارگران است. حتی اگر تورم ۴۱ درصدی بانک مرکزی را هم در نظر بگیریم که در واقع بسیار بیشتر از اینهاست، افزایش ۱۰ درصدی حقوق چه تناسبی با واقعیات اقتصادی و شرایط تورمی دارد؟
رهبر معظم انقلاب همواره بر ضرورت توجه بیشتر به اقشار آسیب پذیر و کارگران و بازنشستگان تاکید کرده اند. فرمایش ایشان فصل الخطاب است. این تعلل در بازنگری برای چیست؟
متأسفانه با افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی آمار حداقل بگیران تأمین اجتماعی روز به روز در حال افزایش است و بالغ بر ۷۰ درصد آنها به عنوان حداقل بگیر و در زمره اقشار آسیب پذیر قرار دارند.
البته ملاحظات و الزامات مؤثر در تعیین افزایش حقوق سالیانه کارگران و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نکته قابل توجهی است که حفظ انگیزه بیمه پردازی و جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید و تورم از جمله این ملاحظات است، اما چرا فقط بازنشستگان و مستمری بگیران باید بیشترین هزینه را بپردازند؟ پس جایگاه سیاست‌های حمایتی از تولید کنندگان و کارفرمایان کجاست؟
در نهایت رئیس جمهوری و هیات دولت و سایر نهادهای قانونی ذیربط در این خصوص با این مصوبه، بیشترین و بی سابقه ترین ظلم ممکن را به بازنشستگان کردند و بدون شک جایگاه خود را در بین مردم تا حد بسیار زیادی از دست دادند.
….و البته طبق معمول کانون‌های قدرت و ثروتمندان و افراد بانفوذ در این بین بیشترین سود را برده و با خیال راحت می‌توانند امشب سر بر بالین بگذارند و شادمان باشند که حق چند میلیون نفر بازنشسته مظلوم را به راحتی خوردند!
مسلما از این پس با مصوبه مورد اشاره باید در انتظار تبعات تلخ و غیر قابل پیش بینی آن باشیم.
گفتنی است: دیروز در رسانه‌ها اعلام شد که « سازمان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق سایر سطوح درآمدی بازنشستگان مصوبه شورای عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه حدود ۵۱۵ هزار تومان را پیشنهاد داده است که در صورت تصویب قابل پرداخت خواهد بود.”!!!

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.