2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
عملیات اجرایی طرح PDH-PP پتروشیمی پارس آغاز شد/ اشتغالزایی برای بیش از ۸ هزار نفر با اجرای پروژه‌ ۸۶۶ میلیون دلاری پارس
با دستور وزیر نفت

عملیات اجرایی طرح PDH-PP پتروشیمی پارس آغاز شد/ اشتغالزایی برای بیش از ۸ هزار نفر با اجرای پروژه‌ ۸۶۶ میلیون دلاری پارس

نبض تجارت- عملیات اجرایی طرح PDH-PP پتروشیمی پارس در هفته دولت و با حضور برخط وزیر نفت و با سرمایه‌گذاری ۸۶۶ میلیون دلاری گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس آغاز شد.

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، در آیین آغاز عملیات اجرایی و افتتاح طرح‌های ملی وزارت نفت در عسلویه که با حضور وزیر نفت برگزار شد، مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی دو طرح پلی پروپیلن در این مراسم، گفت: دلیل اینکه در این منطقه بیشترین تعداد PDH را داریم، پروپانی است که از میادین گازی جنوبی استخراج می‌شود که بخشی از آن گ در شبکه‌سوخت‌ مصرف می‌شد و برخی سوخته می‌شد و امیدواریم با افتتاح این دو طرح تمدن جدیدی در این حوزه ایجاد شود.

وزیر نفت نیز در این آیین با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و با تشکر از دکتر علی عسکری و گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گفت: مزیت این طرح در پتروشیمی پارس است که تا زنجیره کامل تا پلی پروپیلن می‌شود که جای تبریک دارد.

جواد اوجی تصریح کرد: صاحبان سهام این دو طرح PDH مثل هلدینگ خلیج فارس، غول‌های اقتصادی با بنیه خوب مالی هستند و با توجه به این ظرفیت و پشتیبانی خوب دکتر علی عسکری و مهندس شاهمیرزایی از این پروژه‌ها، انشالله طبق زمان‌بندی اعلام شده به سرانجام برسد و اشتغالزایی خوبی برای مردم غیور بوشهر و خیر و برکت برای منطقه داشته باشد.

وزیر نفت در پایان از بومی‌سازی و دستیابی پژوهشگاه صنعت نفت به دانش فنی لیسانس پلی پروپیلن خبر داد.

در ادامه این مراسم مدیرعامل پتروشیمی پارس با تبریک هفته دولت، اظهار داشت: طرح PDH-PP پتروشیمی پارس که امروز هفتم شهریور ماه ۱۴۰۱ در هفته دولت مراسم کلنگ‌زنی آن را شاهد خواهیم بود، با حمایت مدیریت محترم هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینی به مساحت ۲۷ هکتار در پارک پروپیلن عسلویه بمنظور تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از خام فروشی و افزایش تاب آوری علاوه بر درآمدزایی احداث خواهد شد.

مسعود حسنی ادامه داد: مدت زمان اجرای پروژه ۴ سال خواهد بود و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۳۷۰ نفر در مقاطع مختلف بصورت دائم و حدود ۳۲۰۰ نفر به مدت ۴ سال در طی اجرای پروژه خواهد بود، همچنین اشتغال غیر مستقیم این طرح بیش از ۵۵۰۰ نفر در آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه محصول میانی ۶۰۰ هزار تن پروپیلن و محصول نهایی آن ۵۰۰ هزار تن پلی پروپیلن و ۱۰۰ هزار تن خواهد بود، اظهار داشت: پروپیلن برای صنایع پایین دستی داخلی خواهد بود، خوراک این واحد حدود ۷۰۰ هزار تن پروپان در سال است که توسط پتروشیمی پارس تأمین

خواهد شد. موافقت اصولی طرح از سوی وزارت نفت صادر شده، زمین پروژه از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی نفت تحویل شده است. مطالعات بازار و امکان‌سنجی فنی و اقتصادی طرح به اتمام رسیده است و شرکت دماوند انرژی عسلویه یوتیلیتی پروژه را تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل پتروشیمی پارس با بیان اینکه تمرکز پتروشیمی پارس بر روی استفاده حداکثری از توان نرم افزاری و سخت افزاری داخلی خواهد بود، تصریح کرد: ساختار پروژه طراحی شده، مذاکرات برای لیسانس‌ها در حال انجام است و عملیات نقشه‌برداری و اقدامات اولیه آماده سازی زمین در حال انجام است.

وی هزینه‌های کل سرمایه‌گذاری طرح را ۸۶۶ میلیون دلار شامل ۵۳۰۰ میلیارد تومان و ۶۳۵ میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: نرخ بازده داخلی کل سرمایه بر اساس ۲۵ سال بهره‌برداری ۱۷.۱۸ درصد، دوره بازگشت سرمایه هشت و نیم سال، زمان اجرای پروژه ۴ سال و در آمد فروش محصولات ۵۶۷ میلیون دلار در سال شامل ۱۲ درصد فروش داخلی و ۸۸ درصد صادرات و با سود سالیانه ۱۶۰ میلیون دلار خواهد بود، منابع مالی اجرای طرح ۲۶ درصد از منابع پتروشیمی پارس و ۷۴ درصد از سایر منابع شامل بانک‌های داخلی و خارجی تأمین خواهد شد.

حسنی خاطر نشان کرد: پروپلین تولیدی این پروژه خوراک صنایع پایین دستی از جمله پلی پروپیلن، اکسید پروپیلن، اتیل هگزانول، بوتانولها، اسید آکریلیک و نهایتا موارد مورد نیاز صنایع الکترونیک، خودروسازی، ساختمان‌سازی، بسته‌بندی و نظایر آن، خواهد بود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.