2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
درآمد پترول ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر می‌شود/ پتروشیمی‌های ایلام و لردگان، در آستانه تولید ۱۰۰ درصدی ظرفیت اسمی
رشید قانعی در نشست خبری با رسانه‌ها:

درآمد پترول ۷۰۰ میلیون دلار بیشتر می‌شود/ پتروشیمی‌های ایلام و لردگان، در آستانه تولید ۱۰۰ درصدی ظرفیت اسمی

نبض تجارت- مدیرعامل پترول با بیان دستاوردهای این شرکت در حوزه‌های تولید، مالی و توسعه‌ای، سال ۱۴۰۲ را با توجه به راه‌اندازی چهار طرح تولیدی مهم این گروه، سالی طلایی برای پترول دانست و از افزایش تولید۳۶۰ هزار تنی محصول ارزشمند و پایین دست پترول از یکسال و نیم دیگر خبر داد.

به گزارش نبض تجارت و به نقل روابط عمومی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس، در آستانه برگزاری مجمع عمومی سالیانه پترول، نشست خبری رشید قانعی با اصحاب رسانه در این شرکت برگزار شد.
وی در ابتدا با اشاره به رشد قیمتی سهم پترول در یک ماه و نیم گذشته و دلایل این رشد، اظهار داشت: پترول در سالیان گذشته با مشکلاتی در هلدینگ خلیج فارس و درون شرکت دست و پنجه نرم می‌کرد که بخشی از این مشکلات بحمدالله در ماه‌های اخیر حل شده و از سوی دیگر معتقدیم این سهم و فاندامنتال بودن آن به خوبی برای اهالی بازار سرمایه معرفی و تشریح نشده است که خوشبختانه با بهبود رابطه اهالی بازار سرمایه با پترول، شاهد شناخت بیشتر این عزیزان نسبت به ظرفیت‌های بنیادین سهم و همچنین اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات مثبت اخیر در گروه به افکار عمومی بودیم که اثر مثبت در بازار داشت.
مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه در این‌ مجموعه سه شرکت تولیدی ارومیه، ایلام و لردگان فعال است، گفت: هشت طرح تولیدی در  گروه پترول حال اجراست که چهار طرح صدف خلیج فارس، پترو آرمند لردگان، ارغوان گستر ایلام و نگین سنقر پیشرفت پروژه بهتری دارند.
وی با اشاره به سبد متنوع و ارزشمند محصولات پتروشیمی ارومیه، افزایش رساندن تولید به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی در واحد سولفات پتاسیم شاروم را یکی از اولویت‌های پترول عنوان کرد و افزود: این واحد عملا با دو واحد کوره در حال فعالیت است و دو کوره دیگر در مدار تولید نبود که با تامین مالی صورت گرفته و رفع مشکلات، قطعات مورد نیاز کوره سوم و چهارم تامین شده، کوره سوم تا پایان اسفند و کوره چهارم تا پایان خرداد وارد مدار تولید می‌شود و این واحد پنجاه هزار تنی به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی تولید خواهد رسید و سودآوری بسیار خوبی برای مجموعه خواهد داشت.
قانعی در ادامه با بیان اینکه محصول هیدروکلریک اسید پیش از این تهدیدی برای پتروشیمی ارومیه بود، اظهار داشت: با همکاری معاونت کسب و کار، هیات مدیره پترول و همکارانم در گروه، واحد پلی آلومینیوم کلراید یا (PAC) که یک واحد ‌منحصر‌فرد است، طراحی شده بود که تامین مالی آن روی زمین مانده بود و الحمدالله تامین مالی این واحد در دو ماه گذشته انجام شد و پیش پرداخت آن هم به پیمانکار انجام شد.
وی تصریح کرد: این واحد با بیست هزار تن ظرفیت ظرف یکسال به مدار تولید می‌آید که نه تنها ۱۵ و نیم میلیون دلار به درآمد پتروشیمی ارومیه اضافه می‌شود که در تصفیه آب و پساب های شهری بسیار کاربردی است و کشور را از واردات این محصول که با کیفیت پایینی از چین وارد می‌شود بی‌نیاز می‌کند و کیفیت آب تصفیه شده کشور را افزایش می‌دهد.
مدیرعامل پترول همچنین از برنامه‌ریزی‌های گسترده برای صادرات HCL به مشتریان معتبر خبر داد.
 مدیرعامل پترول در ادامه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در پتروشیمی ایلام در سال‌های اخیر، گفت: با تغییرات مدیریتی اخیر یک «الفین من» مشهور و کوشا در راس این پتروشیمی قرار گرفته است که نفس حضور ایشان اثرات مثبتی در این مجموعه دارد و از سوی دیگر در پتروشیمی ایلام در کل نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. در پنج ماه نخست سال ۱۴۰۰، ۱۱۳ هزار تن محصول تولید شده بود و امسال این تولید به ۲۴۶ هزار تن انواع محصول رسید که شامل افزایش ۶۷ درصدی پلی اتیلن سنگین، ۱۱۴ درصدی اتیلن، ۱۵ درصدی بنزین پیرولیز، ۶۷ درصدی نفت کوره و ۳۰۰ درصدی پروپیلن بوده است.
قانعی یکی از مشکلات اصلی پتروشیمی ایلام را مسئله خوراک عنوان کرد و افزود: با بررسی‌های صورت گرفته، سه روش برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ایلام برای رسیدن به ظرفیت تولید طراحی شد؛ نخست تامین خوراک از یک شرکت داخلی بود که در حوزه اتان فشرده فعالیت داشت. با این شرکت قرارداد منعقد شد و حتی به تامین مالی شش میلیون یورویی این شرکت کمک کردیم و در نتیجه امروز سی درصد کسری خوراک را از این طریق جبران می‌کنیم و تا آذر ماه کل‌ ظرفیت خالی را با همین روش فعال می‌کنیم.
وی ادامه داد: در برنامه دیگر به دنبال تامین اتان مایع از بیدبلند خلیج فارس هستیم که این برنامه مشترک، پیشرفت خوبی داشته است. تجهیزات مورد نیاز در گمرک است و ظرف یکسال نیاز پیش‌بینی‌شده از بیدبلند تامین خواهد شد که هم از خانواده خلیج فارس است و هم برای گروه درآمدزایی دارد.
مدیرعامل پترول، روش سوم و بلندمدت تامین خوراک مورد نیاز را از پالایشگاه گاز ایلام عنوان کرد و اظهار داشت: خوراک‌ این پالایشگاه قرار بود از شش حلقه چاه در میدان تنگه بیجار تامین شود که سه حلقه آن ناقص مانده بود، با نفت مرکزی در حال مذاکره هستیم که آن سه حلقه را تکمیل کنیم و از ظرفیت قرارداد IPG تا بیست سال از آن استفاده کنیم، امیدوارم به زودی قرارداد این طرح منعقد شود و هلدینگ کار را شروع شود.
وی با اشاره به تولید محصول دانش بنیان DMDS با برند چوار در پتروشیمی ایلام، خبر از آن داد که در یکسال پیش رو، پنج محصول دانش بنیان به سبد محصولات ایلام اضافه خواهد شد.
قانعی همچنین به وجود بحران آب در استان ایلام اشاره کرد و اظهار داشت: با افتتاح طرح ZLD پیشرفته این پتروشیمی، آب مصرفی از پساب مجتمع تامین خواهد شد و نه تنها این پتروشیمی در برابر بحران بی آبی بیمه خواهد شد که به محیط زیست نیز کمک می‌کند، همچنین تعداد روزهای آلاینده بودن فلر این مجتمع را کاهش داده‌ایم و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان به دنبال کمتر و کمتر کردن این آلودگی هستیم.
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس همچنین از ثبت رکورد تاریخی تولید ۴۵ تن در ساعت محصول پلی اتیلن سنگین در این مجتمع خبر داد و گفت که به دنبال بهبود این رکورد هستیم.
او در بخش دیگری از سخنانش، به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد پتروشیمی لردگان اشاره کرد و با دفاع از عملکرد مدیرعامل و مجموعه همکاران این پتروشیمی،‌ گفت: شلرد تا اواسط سال گذشته با ۴۵درصد ظرفیت کار می‌کرد که با تلاش‌های صورت گرفته و تا قبل از تعطیلی اجباری ناشی از قطع برق در تیرماه امسال، به ۷۰ درصد تولید رسیدیم که متاسفانه این قطعی برنامه‌ریزی‌ نشده به روند تولید ما لطمه زد، ما به وزارت نیرو اعلام خسارت کرده‌ایم و از روش‌هایی قانونی پیگیر جبران این خسارت هستیم.
قانعی همچنین از رسیدن تولید پتروشیمی لردگان به‌ ۸۵ درصد ظرفیت اسمی خبر داد و ابزار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی های صورت گرفته تا دو ماه آینده تولید ۱۰۰ درصدی ظرفیت اسمی پتروشیمی لردگان، محقق شود.
او با بیان اینکه مدیرعامل پتروشیمی لردگان و همکارانش در این مجتمع تلاش زیادی می‌کنند گفت که در زنجیره ارزش شلرد برای اشتغال و درآمد، کارهای خوبی در دست اقدام است و برای تامین برق مورد نیاز و جلوگیری از قطعی برق علی‌رغم هزینه سنگینی که برای پست برق صورت گرفته، نیروگاه داخلی در این پتروشیمی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل پترول درباره ابهامات در خصوص گزارش فروش شلرد در کدال، تصریح کرد: تحولات اوکراین اثر‌ جدی در بازارهای مختلف از جمله اوره‌ گذاشته، با توجه به روند افزایش هفتاد تا صد دلاری قیمت اوره در روزهای اخیر با همکاری شرکت تجارت صنعت و در راستای حفظ منافع سهامداران،تندرهای قبلی را لغو کردیم تا با توجه به قیمت‌های جدید، محصولات را عرضه کنیم که تاثیری بیش از ۱۵ میلیون دلار روی درآمد شلرد خواهد داشت.
قانعی با بیان اینکه سیاست فعلی ما انبارش حداکثری محصول اوره تا زمانی که به محصول آسیب نرسد است، گفت: در شرایطی که قیمت‌ها صعودی است، این کار هزینه بسیار پایین و سود قابل توجهی برای ما دارد.
وی در ادامه به طرح‌های تولیدی در دست انجام این گروه پترول اشاره کرد و اظهار داشت: در طرح‌های توسعه‌ای از حداکثر ظرفیت شرکت‌های داخل و بیرون گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس استفاده خواهیم کرد و با برنامه‌ریزی های انجام شده پترو ارمند که دارای محصولی با کیفیت و با بهره‌وری بالا خواهد داشت تا یکسال دیگر در مدار تولید قرار می‌گیرد، پلی پروپیلن ارغوان گستر ۷۵ درصد پیشرفت دارد و اواخر سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، پتروشیمی صدف خلیج فارس هم با محصول لاستیک استایرین بوتادین با برنامه‌ریزی های که برای رفع مشکلاتش انجام شده، انشالله  تا اواخر سال آینده به مدار تولید می‌آید.
مدیرعامل پترول تاکید کرد: گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس امروز قریب به ۶۰۰ میلیون دلار طرح در دست اجرا دارد که با راه‌اندازی این طرح‌ها تا سال‌۱۴۰۲ بیش از ۳۶۰ هزار تن به ظرفیت تولید پترول افزوده می‌شود و درآمد سالانه پترول با راه‌اندازی این طرح‌ها از یکسال و نیم دیگر بیش از ۷۰۰ میلیون دلار افزایش می‌یابد.
قانعی تصریح کرد: طرح‌های تولیدی پترول، همه در حوزه پایین دستی و زنجیره ارزش است.
وی همچنین از به ثمر رسیدن مطالعات اقتصادی طرح تبدیل بنزین پیروزیل به بنزن در این گروه خبر داد و گفت: هفته پیش مطالعات امکان سنجی اقتصادی آن به نتیجه رسیده و با مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی مذاکرات برای عملیاتی شدن طرح آغاز شده است که این طرح‌ هم درآمدزایی قابل توجهی دارد و در راستای تامین نیاز داخل به بنزن است که اکنون وارد می‌شود.
قانعی در بخش پایانی این نشست خبری، به واگذار شدن ماموریت احداث پارک‌های پایین دستی به پترول اشاره و خاطر نشان کرد: با تغییر ساختار صورت گرفته در پترول و اضافه شدن معاونت پارک‌ها، این موضوع جایگاه ویژه‌ای در گروه پیدا کرده، احداث پارک متانول یک ضرورت است که اقدامات مربوط به آن در پترول برای تبدیل متانول به الفین شروع شده، ۶۰ طرح مختلف در حوزه پایین دستی آماده شده، پارک فدک در عسلویه که زمین آن را تدارک دیده‌ایم از اواسط سال آینده وارد فاز عملیاتی می‌شود و پنج پارک که قبلا تعریف شده در حال تکمیل مطالعات اقتصادی است و به صورت ویژه روی موضوع پارک‌ها تمرکز کرده‌ایم.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.