2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
عبور از چالش‌های حکمرانی تامین اجتماعی، نیازمند نگاه اجماعی و راهبردی است
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در نشست مشترک با رئیس اتاق بازرگانی ایران:

عبور از چالش‌های حکمرانی تامین اجتماعی، نیازمند نگاه اجماعی و راهبردی است

نبض تجارت- دکتر میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در جلسه‌ای با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران و جمعی از اعضای اتاق، ضمن تأکید بر ضرورت سه‌جانبه‌گرایی در تعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بخش کارفرمایی و همچنین کارگران و خدمات گیرندگان از این سازمان گفت: عبور از چالش‌های موجود در حکمرانی تامین‌اجتماعی تنها با نگاه اجماعی و راهبردی ممکن و میسر خواهد شد.

به گزارش نبض تجارت و به نقل روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ دکتر موسوی در این جلسه ضمن تبریک اعیاد رجبیه و ابراز خرسندی از حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران و هیئت همراه در سازمان تأمین‌اجتماعی و با اشاره به اینکه بیت الغزل و مرکز اصلی رشد در کشور، کسانی هستند که در حوزه اقتصادی و کسب و کار فعالیت دارند، اظهار داشت: رفع چالش تورم و مشکلات اقتصادی، مستلزم این است که موانع حوزه کسب و کار بیشتر مورد تأمل قرار بگیرند. اگر دنبال این هستیم که ارزش پول ملی ارتقاء یابد، باید به حوزه تولید توجه کنیم. کشوری که ارزش پول ملی‌اش بالاست، یعنی شاخص‌های تولید و کسب و کار در آنجا مطلوبیت دارند.

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های بسیار مؤثر در تأمین امنیت و آسایش برای کارفرما و همه عوامل تولید، حکمرانی تأمین‌اجتماعی است. اگر این حکمرانی کارکرد خوبی داشته باشد؛ حوزه تولید و کسب و کار هم در اهداف خود موفق خواهد بود و بالعکس اگر تولید و کسب و کار موفق نباشند، کارکرد تأمین‌اجتماعی هم مختل خواهد شد. در واقع امروز اگر در حوزه تولید و اقتصاد کلان دچار مشکل هستیم، بخشی از این مشکل به حکمرانی تأمین‌اجتماعی و وضعیت صندوق‌ها برمی‌گردد و اگر در صندوق ها با ابرچالش‌هایی روبرو شده‌ایم، بخشی از این مسائل مربوط به مشکلات حوزه تولید و شاخص‌های کلان اقتصاد است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در رابطه با دو مشکل عمده سازمان تأمین‌اجتماعی کشور، گفت: ناترازی در منابع صندوق‌ها یکی از چالش های مهم ماست که عمدتاً عامل بیرونی دارد و غالبا از تحمیل‌های من‌غیرحق و تأخیر در پرداخت‌ها و برخی عوامل دیگر سرچشمه می‌گیرد. در رابطه با این مشکلاتی که از بیرون به صندوق‌ها تحمیل می‌شود؛ راه‌حل‌ها نیز بیرونی است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. چالش دیگر ما هم داخلی و مربوط به ناکارآمدی مدیریتی است. همین ناکارآمدی‌ها باعث شده تا ما آن‌طور که باید با شرکای خود تعامل مفید و مؤثر نداشته باشیم که اگر داشتیم این چالش‌ها به وجود نمی‌آمد.

نیاز به مدل تعامل مؤثر با شرکای اجتماعی

دکتر موسوی با تأکید بر این که برای عبور از این چالش‌ها باید به یک مدل تعامل مؤثر با شرکای اجتماعی برسیم، گفت: ما در برخی ساختارهایمان دچار مشکل هستیم و بخشی از عیب و اشکال‌هایی که به وجود آمده ناشی از همین مشکلات ساختاری است که رفع آن نیازمند اصلاحات ساختاری است. ما حتی گاه از ظرفیت‌های موجود هم به درستی استفاده نکرده‌ایم که همین ظرفیت‌ها می‌توانند خیلی از مشکلات را به معنای واقعی حل کنند. یکی از دلایلی که این اشکالات پیدا شده، این است که گاه مصلحت‌اندیشی‌های بی‌مورد داشته‌ایم و مسائل‌مان را با مردم در میان نگذاشته‌ایم و همین باعث شده که مشکلات تبدیل به بحران شود.
وی با تأکید بر اینکه عبور از این مشکلات و اعمال اصلاحات اساسی مستلزم آن است که سه‌جانبه‌گرایی واقعی در سازوکارها مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: اگر سه‌جانبه‌گرایی میان سازمان با کارفرمایان و کارگران اتفاق نیفتد، این چالش‌ها هر روز عمیق‌تر می‌شود. البته در دوره جدید و با همکاری دولت و مجلس محترم کارهای خوبی هم صورت گرفت که باید استمرار پیدا کند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به ضرورت حرکت به سمت توسعه بیمه فراگیر و نقش مهم شرکای اجتماعی در این حوزه گفت: ما باید از رویکرد مدیریت سنتی خارج شویم و بر همین اساس یکی از رویکردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره جدید، هوشمندسازی است. ما قائلیم که باید مداخلات انسانی در فرآیندهای سازمانی به حداقل برسد. باید در حوزه رسیدگی‌ها به سمت خوداظهاری برویم، درست همان مسیری که مالیات در سال‌های اخیر به آن سمت حرکت کرد. در این جهت هم نخستین گام، پیوستگی میان بیمه و مالیات است که اگر آغاز شود، دیگر نیازی به بازرسی و رسیدگی جداگانه در فرآیند بیمه‌ای نخواهیم داشت.


اراده عملی جدی برای اجرای کامل سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی نیاز است

وی با تأکید بر قانونگرایی و عدالت‌محوری در تصمیم‌ها و اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی، تصریح کرد: یکی از اتفاقات خوب در این دوره، ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی رهبر معظم انقلاب بود. به نظر من این سیاست‌ها یکی از جامع‌ترین سندها است؛ به این دلیل که تجربه سیاست‌های قبلی در آن لحاظ شده است. در این سیاست‌ها، چالش‌های مربوط به همه بخش‌های درگیر در حکمرانی تأمین‌اجتماعی برشمرده شده و راه‌حل‌ها هم مشخص شده است. بنابراین باید یک اراده عملی جدی پیرامون اجرای کامل این سیاست‌ها شکل بگیرد تا چالش‌های موجود هر چه زودتر رفع شود.
دکتر موسوی با اشاره به اهمیت رضایتمندی مردم از حکمرانی تأمین‌اجتماعی، گفت: اداره این سازمان بزرگ و عبور از چالش‌های آن با مدیریت فردی و بخشی ممکن نیست. تنها با نگاه اجماعی و راهبردی می‌توان از عهده این چالش‌ها برآمد و  امیدواریم که با همکاری و مشارکت بخش خصوص و کارفرمایی و با سه‌جانبه‌گرایی این اتفاق رقم بخورد.

ضرورت بازیابی رابطه سازمان تأمین‌اجتماعی با کارفرمایان و کارگران

براساس این گزارش، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست مشترک ضمن تبریک حلول ماه رجب و قدردانی از دعوت مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از اتاق بازرگانی برای حضور در نشست مشترک؛ این رویکرد را مایه دلگرمی دانست و افزود: ما به عنوان بخش خصوصی در میان مجموعه سازمان‌هایی که با آنها همکاری داریم، سازمان تأمین‌اجتماعی را فراتر از یک شریک و به‌عنوان خویشاوند خود به حساب می‌آوریم؛ اما این خویشاوندی هنوز به معنای واقعی کلمه شکل نگرفته و پیدا کردن عیب این کار در نحوه تعامل و آینده مشارکت این دو نهاد مفید خواهد بود.
وی افزود: هر زمان که برای سازمان تأمین‌اجتماعی اتفاقی می‌افتد و مشکلی ایجاد می‌شود، غم ما از غم شما بیشتر است. وقتی می‌بینیم دست‌انداز در منابع شما وجود دارد غم ما هم فزونی می‌یابد و همدردی ما نیز مسلم و مشخص است.
شافعی همچنین گفت: به نظر من بزرگترین اقدام مشترک ما در حال حاضر، بازیابی رابطه سازمان تأمین‌اجتماعی با کارفرمایان و کارگران است. از همراهی و همکاری و تعامل مطلوب این مثلث، بیش از همه؛ مردم منتفع می‌شوند. وقتی ما اعداد و ارقام مطالبات انباشته سازمان تأمین‌اجتماعی را می‌بینیم، فکر می‌کنیم که ما طلبکاریم و اگر کنار هم باشیم قطعاً این اتفاقات نمی‌افتد.
وی افزود: یکی از مسائلی که هم ما و هم شما را دچار مشکل کرده، آیین‌نامه قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور است. ما این مساله را تا حدی دنبال کردیم که همین چند روز پیش اصلاحیه‌ای در قالب مصوبه هیئت گفتگوی دولت با بخش خصوصی، به هیئت دولت رفت.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بازنشستگی‌های پیش از موعد، یکی دیگر از مسائل جدی صندوق‌ها و از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی است، گفت: قطعاً همه مشکلات را به یکباره نمی‌توان حل و فصل کرد؛ اما اگر روی چند اصل مهم به توافق برسیم و روی آن اصول به همکاری‌های‌مان به عنوان شرکای اجتماعی ادامه بدهیم، می‌توانیم به توفیق عملی دست پیدا کنیم.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.