2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
مجموع درآمدهای ارزی بیش از نیازهای ارزی کشور است
فاطمی امین:

مجموع درآمدهای ارزی بیش از نیازهای ارزی کشور است

نبض تجارت- وزیر صمت با بیان اینکه مجموع درآمدهای ارزی بیش از نیازهای ارزی کشور است گفت: با ایجاد تناسب بین منابع و مصارف ارزی، ارز موجود کفاف واردات تمامی نیازها را می دهد.

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل شاتا، تفاهمنامه تهیه نقشه راه تطبیق سیاست های تجاری و ارزی میان وزارت صمت و بانک مرکزی به امضای سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی رسید.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت در این مراسم با بیان اینکه مجموع درآمدهای ارزی بیش از نیازهای ارزی کشور است گفت: این نشان می دهد که ما در کلان مشکلی نداریم اما اینکه در مقاطعی قیمت ها دچار تغییر می شود به این دلیل است که میان نوع منابع و مصارف همخوانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به طور مثال بخش عمده از صادرات ما با ارز یوآن صورت می گیرد اما واردات با ارزهای دیگری است که از آنها کمتر داریم.

وزیر صمت با بیان اینکه تفاهمنامه منعقد شده میان این وزارتخانه و بانک مرکزی با هدف رفع چنین مشکلاتی است گفت: با اجرای این نقشه راه ما می توانیم سفارش دهندگان را تشویق کنیم تا واردات را بر مبنای ارزی ثبت کنند که بیشتر در کشورموجود داریم و یا صادرکنندگان را تشویق کنیم تا صادرات را به کشورهایی داشته باشند که ارز آنها را نیاز داریم.

وی با تاکید بر این موضوع که با اجرای این سیاست ها بسیاری از مشکلات بازار ارز در ثبت سفارش از بین می رود گفت: با تنظیم مبادی واردات می توانیم کمبود را در ارزهایی که کمتر داریم جبران کنیم و التهاب باراز را به حداقل برسانیم.

در ادامه علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی نیز با بیان اینکه بیشترین هماهنگی میان بانک مرکزی و وزارت صمت در دولت سیزدهم شکل گرفته است گفت: این هماهنگی باید تبدیل به نقشه راه شود تا تمامی دستگاه ها بتوانند بر مبنای آن اقدام کنند.

وی تاکید کرد: نمی شود که هر کدام از دستگاه ها راه خود را بروند، سیاست واردات و صادرات باید تدوین شود. براین اساس کمیته ای مشترک میان بانک مرکزی و وزارت صمت شکل می گیرد تا ضمن تهیه این نقشه راه تصمیم گیری در مورد رفع ممنوعیت واردات برخی کالاها را نیز انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: فعالان اقتصادی باید بتوانند آینده خود را پیش بینی کنند و آینده کشور نیز باید در حوزه صادرات و واردات روشن باشد و قوانین و مقررات پی در پی تغییر نکند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.