2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
منتقد بروکراسی اداری حاکم برای تولید کنندگان هستیم/ علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌ها، امروز در مسیر قله قرار داریم
دکتر علی عسکری در ایران پلاست:

منتقد بروکراسی اداری حاکم برای تولید کنندگان هستیم/ علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌ها، امروز در مسیر قله قرار داریم

نبض تجارت- مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، از روند بروکراسی حاکم بر صنایع کشور انتقاد کرد و گفت: به عنوان یک تولید کننده می‌خواهم بگویم آن‌هایی که از پس قوانین و بروکراسی اداری دست و پا گیر موفق بیرون می‌آیند، همچون پهلوانانی هستند که از رقابتی سخت بیرون می‌آیند.

به گزارش نبض تجارت و به نقل روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دکتر علی عسکری در حاشیه روز اول هفدهمین نمایشگاه ایران پلاست و در استودیوی «به قله نزدیکیم»، با اشاره به پیشینه صنایع کشور در دوره قاجاریه و قبل از آن، گفت: در دوران صفویه ایران یکی از قدرت‌های منطقه و جهان بود اما پس از چند سلسله که قاجاریه حاکم می‌شود دوران عقب افتادگی ایران هم آغاز می‌شود. یعنی همزمان با دوران رشد صنایع در اروپا، ایران با عقب افتادگی مواجه شد.

وی با بیان اینکه دوران پهلوی دوره شرمساری تاریخ ایران است، افزود: من تجربه حضور در صنایع اروپا را همزمان با انقلاب اسلامی داشتم و از نزدیک این فاصله را درک کردم و دیدم که آن‌ها در قله دانش و ما در عقب ماندگی مطلق بودیم. اما از زمانی که امام روحیه ما می‌توانیم را در مردم  ایران دمیدند، ایران به سمت توسعه حرکت کرد و می‌بینیم که علی رغم محدودیت و جنگ و تحریم‌ها امروز در مسیر قله قرار داریم.  
علی عسکری با انتقاد نسبت به بروکراسی موجود در کشور، افزود: من به سیستم‌بروکراسی حاکم  انتقاد دارم چرا که مانع توسعه است. من به جریاناتی که به اسم حمایت از تولید حاکم هستند، انتقاد دارم چرا که می‌بینم چطور تولید کنندگان در ادارات مختلف با قوانین و بروکراسی درگیر هستند و باید سخت‌گیرانه‌ترین استانداردها را پشت سر بگذارند. این تولیدکنندگام باید از گردنه‌های سخت بروکراسی بگذرند و اگر پشیمان نشوند و مهاجرت نکنند، می‌توانند به نقطه نهایی برسند.  
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تاکید بر اینکه به عنوان یک تولید کننده بزرگ در صنعت پتروشیمی می‌گویم که قوانین و مقررات متعددی، پای تولید کننده را بسته است، افزود: باید به داد تولید کنندگان در این صنعت برسیم و من می‌خواهم به شرکت‌های دیگر بگویم که می‌دانیم شما در چه شرایطی هستید. می‌توان گفت کسانی که از این قوانین و بروکراسی عبور می‌کنند پهلوانانی هستند که از یک رقابت سخت بیرون آمده‌اند.  
وی هریک از شرکتهای دانش بنیان و موفقیت‌های آن‌ها را یکی از قله‌های موفقیت در صنعت پتروشیمی برشمرد وگفت: پیام مقام‌معظم‌رهبری در مورد اینکه «به قله نزدیکیم»، در واقع پیام امیدواری برای حرکت رو به جلو است. زمانی تمام این پتروشیمی‌ها توسط شرکت‌های خارجی اداره می‌شدند، اما امروز نیروهای داخلی تقریبا همه بخش‌ها را پوشش می‌دهند و می‌توان گفت سهم ایرانی سازی در صنعت پتروشیمی بن ۸۰ درصد رسیده است.
وی افزود: شرکت‌های دانش بنیان سهم و اثرگذاری بالایی در افزایش سهم داخلی سازی در صنعت پتروشیمی ایران را دارند و این همان رسیدن به قله است. قبلا همه بخش‌های پتروشیمی‌ها مونتاژ بودند اما امروز هرچه اراده کنیم را می‌سازیم.  
دکتر علی عسکری با تاکید بر اینکه امروز شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های پتروشیمی در صنعت پتروشیمی حرفی برای گفتن دارند و قله‌های فناوری را فتح کرده‌ایم، افزود: هلدینگ خلیج فارس یک قله است؛ گوهری است که در ایران و جهان می‌درخشد. شرکت ما رتبه بیست وسوم را در ICIS کسب کرده است و امیدواریم در سال آینده در میان ۲۰ شرکت برتر قرار بگیریم.  
وی به تولید ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزارتن محصول از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد وگفت: این میزان ۷ درصد (حدود یک‌میلیون تن) نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و امیدواریم با همین روند ادامه دهیم.  
علی عسکری با اشاره به دوپروژه بزرگ الفین گچساران و پالایش گاز هویزه خلیج فارس که در چندماه گذشته به بهره‌برداری رسیده‌اند، گفت: پروژه‌های اوره و آمونیاک هنگام، آپادانا و ارغوان گستر ایلام و پتروشیمی صدف جزو پروژه‌های در دست اجراست که تا پایان سال جاری آماده راه‌اندازی خواهند بود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.