2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی/مالیات 60 درصدی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت

اخذ مالیات از سود سپرده‌های بانکی/مالیات 60 درصدی سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت

نبض تجارت: اخباری مبنی بر #اخذ_مالیات_سنگین_ازسپرده‌های_بانکی به صورت پیش‌نویس ماده 104 قانون مالیات به گوش می‌رسد که می‌تواند تاثیر بسیاری بر خروج نقدینگی از نظام بانکی و هدایت آن به بازار سرمایه داشته باشد.
به گزارش نبض تجارت , بر اساس این پیش‌نویس، درآمد ( سود دریافتی ) اشخاص حقیقی و حقوقی حاصل از موارد زیر ( اعم از اینکه درآمد مذکور در منبع مشمول مالیات، معاف و یا مشمول نرخ صفر باشد ) به استثنای درآمدهایی که مشمول مقررات سایر فصول شناخته شده است به شرح زیر مشمول مالیات است :
سود متعلق به حساب های پس انداز ، سپرده های مختلف و گواهی های سپرده نزد بانک ها، موسسات مالی و اعتباری ، صندوق ها و نظایر آن ها به شرح زیر :
الف ، سود متعلق به سرمایه گذاری های کوتاه مدت ( کمتر از شش ماه ) ۶۰% سود حاصله
ب ، سود متعلق به سرمایه گذاری های میان مدت ( شش ماه تا یک سال ) ، ۴۰% سود حاصله
ج ، سود متعلق به سرمایه گذاری های بلند مدت ( بیشتر از یک سال ) ۲۰% سود حاصله
ز سوی دیگر وزارتخانه ها ، ... و همچنین سایر اشخاص حقوقی مکلفند پنج درصد ( ۵٪ ) از کل وجوه پرداختی موضوع این ماده را به عنوان مالیات علی الحساب دریافت کننده وجه کسر و تا پایان ماه بعد ضمن ارائه اطلاعات هویتی دریافت کنندگان وجوه به اداره امور مالیاتی ذیربط پرداخت کنند.
درحالیکه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار چندی پیش با تاکید بر اینکه بازار سرمایه مشمول مالیات عایدی بر سرمایه نیست، گفته بود که بنابر پیشنهاد نهاد ناظر بازار سرمایه و با موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاملات بازار سهام از دایره مالیات برعایدی سرمایه خارج شد. به اعتقاد برخی از کارشناسان این اخبار می‌تواند پرونده #مالیات_برعایدی_از_بازار_سرمایه را بار دیگر روی میز بیاورد

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.