2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
بانک مهر ایران؛ بانک بدون بهره بانك سودآور

بانک مهر ایران؛ بانک بدون بهره بانك سودآور

نبض تجارت :بانک قرض‌الحسنه‌ای که از تسهیلات پرداختي به مشتريانش سود نمي‌گيرد، چگونه مي‌تواند سودآور باشد؟ تجربه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در مقايسه با ۱۱ بانك خصوصي نشان مي‌دهد، حتي با وجود عدم دريافت سود از وام و با كارمزد حداكثر چهار درصدي، مي‌توان عملكرد موفقيت‌آميزي در نظام بانكي كشور داشت.
به گزارش نبض تجارت و به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، انتشار منظم صورت‌هاي مالي بانک‌ها، از جمله مواردي است كه به شفافيت نظام بانكي كشور كمك مي‌كند. بانك‌هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادر، صورت‌هاي مالي خود را در بازه‌هاي زماني مشخص، در دسترس عموم قرار مي‌دهند. با اين حال، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران نيز با وجود اينكه به‌عنوان يك نهاد مالي پذيرفته‌ شده هنوز در بورس مطرح نيست، صورت‌هاي مالي خود را به‌صورت حسابرسي ‌نشده و همچنين پس از حسابرسي، بر روي وب‌سايت خود منتشر مي‌كند و هم‌اكنون نيز صورت‌هاي مالي چهار دوره كه از پايان سال ۱۳۹۶ آغاز شده، قابل دسترسي هستند.

انتشار عمومی صورت‌های مالي، علاوه بر اينکه تصوير شفافي از صنعت بانکداري كشور ترسيم مي‌‌كند، به سهام‌داران اين امكان را مي‌دهد تا با آگاهي بيشتري در رابطه با خريد سهام، تصميم‌گيري كنند. از ديگر مزاياي انتشار صورت‌هاي مالي توسط بانك‌ها، امكان رصد نظام بانكي توسط نهاد ناظر بر شبكه بانكي است. همچنين به سياست‌گذار كمك مي‌كند، گام‌هاي بعدي خود را در شبكه بانكي كشور، بر اساس اطلاعات دقيق‌تري بردارد.
آخرین صورت‌های مالي بانک‌هاي پذيرفته شده در بورس، مربوط به نيمه نخست سال ۱۳۹۸ است که اكثراً حسابرسي نشده‌اند. جديدترين صورت‌هاي مالي بانك قرض‌الحسنه مهر ايران نيز مربوط به اين دوره زماني است و در نتيجه، امكان مقايسه ارقام مهمي در ترازنامه و صورت سود و زيان اين بانك‌ها با يكديگر وجود دارد.

مهر ایران، برترین بانک از نظر نسبت سرمايه به دارايي
سپرده‌گذاران، بانکی را انتخاب می‌کنند كه نسبت به امنيت سپرده‌هاي خود در آن، اطمينان داشته باشند؛ يعني بانك‌هايي كه نسبت سرمايه به دارايي در آنها بالاتر باشد. زيرا در اين صورت اگر بانك دچار ورشكستگي شود، مي‌تواند تعهدات خود نسبت به سپرده‌گذاران را ايفا كند.
بررسی نسبت سرمایه به دارايي در بانک قرض‌الحسنه مهر ايران نشان مي‌دهد اين نسبت در ۶ ماه نخست سال جاري، بيش از ۱۸.۶ درصد بوده و از اين نظر در مقايسه با بانک‌هاي مورد بررسي، رتبه نخست را دارد.

مقایسه سود خالص بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و بانک‌هاي خصوصي
دیگر صورت مالی قابل بررسي براي مقايسه بانک‌ها، صورت سود و زيان بوده که يكي از مهم‌ترين اقلام آن، سود يا زيان خالص است. اين شاخص مي‌تواند به‌خوبي نشان‌دهنده مديريت بانك در رابطه با سودآوري و ادامه حيات آن باشد. بانك قرض‌الحسنه مهر ايران در رتبه سوم بين بانك‌هاي مورد بررسي قرار دارد و ميزان سود خالص آن در نيمه نخست سال جاري حدود ۲۴۳ ميليارد تومان بوده است. اين در حالي است كه پنج بانك از ۱۲ بانك مورد بررسي در اين مدت زيان‌ده بوده‌اند.
سودآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در شرايطي است که اين بانك، بابت تسهيلات پرداختي، سودي دريافت نمي‌كند و حداكثر كارمزد دريافتي بابت تسهيلات قرض‌الحسنه پرداختي آن، چهار درصد است.

بازدهی دارایي در بزرگترين بانک قرض‌الحسنه کشور
از دیگر شاخص‌هایي که امکان مقايسه عملكرد بانك‌ها را فراهم مي‌كند، «بازدهي دارايي» است كه از تقسيم سود خالص بر جمع حقوق صاحبان سهام، به‌دست مي‌آيد و نشان مي‌دهد كه يك بانك چگونه از منابعي كه در اختيار دارد، براي كسب سود استفاده كرده است.
در حالی که بازدهی دارايي کليه بانك‌هاي مورد بررسي، كمتر از يك درصد و حتي برخي از آنها منفي است، بانك قرض‌الحسنه مهر ايران توانسته است در ۶ ماه نخست سال جاري، بازدهي ۱.۱۱ درصدي كسب كند.

موفقیت در عملکرد بانکی با حذف بهره
عملکرد بانک‌قرض‌الحسنه مهر ایران با عنایت به صورت‌ها و نسبت‌هاي مالي نشان مي‌دهد كه حتي بانك‌هاي قرض‌الحسنه هم كه به دليل اجتناب از اخذ بهره و سود از تسهيلات، با ديدگاه متعارف اقتصادي، درباره ادامه حيات آن‌ها ترديد وجود داشت، مي‌توانند سودآور باشند. اين نكته‌اي است كه وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در آيين بزرگداشت دوازدهمين سالروز تأسيس اين بانك، به آن اشاره كرد. فرهاد دژپسند در اين مراسم با اشاره به بدون بهره بودن خدمات بانكي در بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، علي‌رغم سودآوري اين بانك، گفت: من اين عبارت را تصحيح مي‌كنم كه بانك قرض‌الحسنه مهر ايران، بانك بدون سود نيست بلكه اين بانك بدون بهره است

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.