2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
اتمام حجت رئیسی با دلالان بازار خودرو
در جلسه مسئولان عالی قضایی مطرح شد؛

اتمام حجت رئیسی با دلالان بازار خودرو

نبض تجارت : رئیس قوه قضاییه گفت: به وزیر پر تلاش صمت گفته‌ام، نظام تولید و توزیع خودرو در کشور نیاز به جراحی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌ قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با تبریک ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع)، آن حضرت را جلوه کرامت، عقلانیت و ایستادگی در راه خدا و صبر و مقاومت را از آموزههای ایشان دانست.

رئیس قوه قضاییه گفت: مردم ما در شرایط دشوار شیوع ویروس منحوس کرونا با تأسی از امام مجتبی (ع)، هم در ایستادگی در میدان صیانت از سلامت جامعه و هم در کمک مؤمنانه به نیازمندان و دستگیری و گرهگشایی از زندگی یکدیگر خوش درخشیدند.

قاطع و خستگی ناپذیر با قاچاق مبارزه می‌کنیم

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره الزامات و اقتضائات جهش تولید، بر لزوم برنامه ریزی برای اجرای فرامین ایشان از سوی همه دستگاهها تأکید و سه مأموریت مهم قوه قضاییه در این زمینه را تبیین کرد.

رئیس قوه قضاییه «مبارزه با قاچاق سازمانیافته» را از دغدغههای همیشگی مقام معظم رهبری دانست و گفت: مبارزه با قاچاق نیازمند تصمیمات اصولی در بخش‌های پولی و بانکی است تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در همین راستا به نشست اخیر خود با مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و افزود: همه دستگاهها کارنامهای در زمینه مبارزه با قاچاق دارند، اما ارائه آمار کافی نیست و برای کسب توفیق در این زمینه، نیازمند سازوکار‌های دقیق و یک سلسله اقدامات هماهنگ در بخش‌های مختلف اجرایی و اطلاعاتی و قضایی هستیم.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر مبارزه قاطع و خستگی ناپذیر همکاران دستگاه قضا با قاچاق سازمانیافته و رسیدگی به پروندههای مربوط به آن، ابراز امیدواری کرد همه دستگاهها در پایان سال جاری کارنامه قابل قبولی از تلاش برای کاهش قاچاق در کشور ارائه دهند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در این خصوص به واردات بی رویه کالا نیز اشاره کرد و گفت که واردات بی رویه در کشور از موانع جدی رونق و جهش تولید است و با ایجاد مانع برای عرضه محصولات داخلی در بازار، فضای کسبوکار را مختل میکند.

دادگاه‌های تجاری به زودی تشکیل می‌شوند

رئیس قوه قضاییه، دومین موضوع محوری بیانات مقام معظم رهبری را «تشکیل دادگاههای تجاری» عنوان کرد و گفت: اگر قاضی ما در دادگاههای تجاری رای خود را بر اساس نظر کارشناسان بازار و فعالان اقتصادی صادر کند، بی تردید رای او از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه نگاه تجاری و اقصادی و نگاه متخصصانه به پروندهها، به تصمیم سازی و تصمیم گیری درست و صدور رای متقن کمک میکند و تأثیر مستقیمی بر فضای کسبوکار مردم نیز خواهد داشت، از تشکیل قریبالوقوع دادگاههای تجاری در تهران و مراکز استانها و برخی شهرستانها خبر داد.

رئیس قوه قضاییه گفت: اینکه قاضی از مشورت و نظرات کارشناسان استفاده کند، نه خلاف استقلال قضایی است و نه آن را مخدوش می‌کند، بلکه مشورت هم از آموزههای دینی ما و هم از اصولی است که در قانون به آن تأکید شده و موجب تقویت آرای صادره از سوی قضات می‌شود.

جایگزینی اسناد رسمی با اسناد عادی برای تثبیت حق مالکیت

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی سومین موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری را «حقوق مالکیت» عنوان کرد و با اشاره به دغدغهمندی خود در این زمینه از زمان حضورش در دستگاه قضایی اعلام کرد: از سال گذشته کارگروهی در این خصوص تشکیل شده که قرار است حداکثر تا پایان خرداد ماه امسال نظرات کارشناسی خود را درباره این موضوع ارائه کند.

رئیس قوه قضاییه، «جایگزینی اسناد رسمی با اسناد عادی» را از محوری‌ترین مسائل در تثبیت مالکیت دانست و از معاونت حقوقی دستگاه قضا خواست که این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند تا با عملیاتی شدن هرچهسریعتر این کار، مشکلات مربوط به تثبیت مالکیت در کشور برطرف شود.

نظام توزیع و تولید خودرو نیازمند جراحی است

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در همین زمینه به دغدغه مردم از افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و با اشاره به نارضایتی همزمان تولیدکننده و مصرفکننده از این وضعیت، تأکید کرد: نظام تولید و توزیع خودرو نیازمند جراحی است و روش توزیع نباید هیزم برای شعلهور شدن آتش دلالان شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه امروز اصلاح وضعیت بازار خودرو مورد تأکید همگان است، متذکر شد: به وزیر پرتلاش صمت گفتم که لازم است نظام تولید و توزیع خودرو با همکاری دستگاههای مختلف مورد بازنگری قرار گیرد.

نظامات دلال پرور باید اصلاح شود

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: آقایان گاهی در سخنانشان در رسانهها میگویند باید با دلالانی که نظام تولید و نظام بازار را مختل میکنند برخورد شود و مردم هم میبینند که دستگاه قضایی قاطعانه با اخلالگران نظام تولید و توزیع و نظام ارزی و پولی و بانکی برخورد میکند، اما این برخورد‌ها اصلاحکننده نظامات نیست.

رئیس قوه قضاییه بر همین اساس خاطر نشان کرد که تا دولت اقدام به اصلاح برخی سازکار‌های اجرایی نکند، از درون نظام‌های مالی و بانکی و ارز و طلا و همچنین نظام تولید و توزیع، افراد دلال و اخلالگر بیرون میآید.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به استقبال گسترده مردم از بازار بورس اشاره کرد و ادامه داد: امروز رونق گرفتن بازار بورس برای همه نشاطآور است، اما اگر این نقدینگی در این بازار به سمت تولید نرود و بورس بازی و آفات آن مورد توجه قرار نگیرد، طبعاٌ در آینده مشکل آفرین خواهد بود که یکی از تبعات آن افزایش پروندههای قضایی است.

با وجود تلاش آمریکا، امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان در میدان منطقه است

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات آمریکایی‌ها برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی گفت که چنین اقدامی قطعاً موجب شکل گیری یک انتفاضه جدید در سراسر سرزمین‌های اشغالی و منظقه میشود که آمریکا و اشغالگران قدس شریف را پشیمان خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تصریح کرد: اگر تا دیروز میز‌های مذاکره تعیین کننده مسائل مربوط به فلسطین و منطقه بود، امروز ابتکار عمل در دست جبهه مقاومت و مجاهدان در میدان است و آن‌ها هرگز اجازه نمی‌دهند تصمیمات و نیتهای پلید مستکبران تحقق یابد.

آغاز به کار آزمایشی سامانه نوبت دهی الکترونیکی محاکم قضایی

در این جلسه زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از راهاندازی سامانه نوبتدهی الکترونیک محاکم در دستگاه قضایی خبر داده و اعلام کرد: این سامانه در راستای سیاست کلان قوه قضاییه در سال ۱۳۹۹ مبنی بر حفظ کرامت مردم، از هفته جاری بهصورت آزمایشی در استان آذربایجان شرقی آغاز به کار کرده است.

وی افزود: در این سامانه، پرسنل اداری و قضایی زمانهای ارائه خدمات خود را اعلام کرده و مراجعهکنندگان امکان انتخاب وقت از میان زمانهای اعلام شده را دارند که این امر زمینه کاهش ازدحام، آرامش مراجعهکنندگان، منظم و شفافشدن عملکرد همکاران قضایی و ارائه تحلیل و ارزیابی آماری را فراهم خواهد کرد.

زارعپور ادامه داد: سامانه نوبتدهی الکترونیک محاکم قضایی در بازه دو هفته در آذربایجان شرقی اجرایی خواهد شد و به تدریج در سراسر کشور و سازمانهای تابعه قوه قضاییه و همچنین سازمان ثبت و پزشکی قانونی به اجرا در خواهد آمد.

حذف شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری خودرو عامل التهابات اخیر بازار

حجتالاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت بازار خودرو پرداخت و گفت: شرکتهای خودروساز از اسفند ماه سال گذشته هیچ اعلامی مبنی بر فروش فوری نداشتهاند. در مرداد ماه ۱۳۹۷ نیز بهمدت یکسال تصمیم گیری درباره قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده و عملاً شورای رقابت از گردونه قیمت گذاری کنار گذاشته شد. با اینکه مدت یکساله مذکور بیش از ۶ ماه است که اتمام یافته، شورای رقابت همچنان در این فرایند دخیل نیست؛ در حالی که قیمت گذاری پیشنهادی این شورا با آنچه بهصورت رسمی اعلام شده، اختلاف فاحش دارد.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که با وزیر صمت برگزار شد، مقرر شد این وزارتخانه اختیارات شورای رقابت در قیمت گذاری خودرور را با قید فوریت همچون گذشته به این شورا بازگرداند.

جزئیات افزایش دستمزد و حق مسکن کارگران در سال ۹۹

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیگیری‌های این سازمان درباره مطالبه افزایش دستمزد کارگران در سال ۹۹ گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته و گفت‌وگو با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مقرر شد شورای عالی کار در هفته جاری تشکیل جلسه داده و موضوع افزایش حداقل دستمزد کارگران و افزایش حق مسکن آن‌ها در سال جاری را در دستور کار قرار دهد.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.