2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
رضایت بالای ۸۰ درصدی بیماران از عملکرد پزشکان و پرستاران تامین اجتماعی
نتایج نظرسنجی از بیماران کرونایی منتشر شد؛

رضایت بالای ۸۰ درصدی بیماران از عملکرد پزشکان و پرستاران تامین اجتماعی

نبض تجارت : موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، رضایت بیماران ترخیصی مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی بستری بوده‌اند را بررسی کرد

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی،موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی، در راستای اهداف مأموریتی خود، پژوهشی از نوع نظرسنجی به منظور سنجش رضایت بیماران ترخیصی مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های سازمان تأمین اجتماعی بستری بوده‌اند را به انجام رساند.

نظرسنجی حاضر با عنوان «رضایت‌سنجی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا ترخیصی از بیمارستان‌های سازمان  تأمین اجتماعی» با همکاری معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی از جمله نظرسنجی‌های برآمده از این رویکرد جدید مؤسسه و گروه پژوهشی است. در این نظرسنجی تلاش شده‌است تا میزان رضایت این دسته از شهروندان از تجربه حضور در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین اجتماعی در برخی استان‌های کشور شامل ۱۰ استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، سمنان، فارس، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران بررسی شود.

این تحقیق از نظر زمان، یک تحقیق مقطعی است که هدف اصلی آن، سنجش و رضایت بیماران ترخیص شده مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی در دوره بستری‌شان است.

جامعه آماری این پژوهش، شامل بیمارانی است که در بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی بستری بودند و نمونه گیری بر اساس اطلاعاتی است که معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در اختیار موسسه قرار داده است.

براساس داده‌های این پژوهش، ۴۳.۲ درصد از پاسخگویان زن و ۵۶.۸ درصد مرد هستند و تحقیق از تماس تلفنی با بیماران بستری شده در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، سمنان، فارس ،قزوین، گلستان، گیلان و مازندران جمع‌آوری شده است.

۴۳ درصد بیماران بستری تحصیلات زیر دیپلم داشته اند

۱۴.۱ درصد این افراد بیسواد و مابقی در سطوح مختلف تحصیلات حصیلی قرار دارند و بیشترین حجم نمونه با  ۴۳.۱ درصد متعلق به افرادی است که سطح تحصیلات آنها زیر دیپلم است، همچنین ۲۴ درصد افراد دیپلم، ۵ درصد فوق دیپلم، ۸.۳ درصد لیسانس، ۳.۹ درصد فوق لیسانس و ۱.۷ درصد دکتری هستند.

بیشترین افراد بستری در گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال بوده اند

بر اساس داده‌های به دست آمده ۲۷.۳ درصد افراد در گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال قرار داشته و بیشترین حجم نمونه متعلق به این گروه سنی است و کمترین تعداد متعلق به گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال است. ۶.۳ درصد در گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال، ۱۵.۸ درصد در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال، ۲۳.۴ در گروه سنی ۵۰ تا ۶۰ سال، ۱۵.۳ درصد در گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال و ۱۰.۴ درصد بالای ۷۰ سال سن دارند.

متوسط مخارج ماهانه بیماران از کمتر از ۵۰۰ هزار تا بیش از ۶ میلیون تومان

متوسط مخارج ماهیانه سرپرست خانوار در این جامعه هدف اینگونه گزارش شده که ۱.۷ کمتر از ۵۰۰ هزار تومان، ۵.۸ درصد بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان، ۲۴.۹ بین یک تا ۲ میلیون تومان، ۲۵.۱ درصد بین سه تا چهار میلیون تومان، ۱۳ درصد بین ۴ تا ۶ میلیون و ۶.۱ درصد بیش از ۶ میلیون تومان درآمد داشته‌اند.

وضعیت کسب وکار بیماران پس از بستری در بیمارستان

در این نظرسنجی همچنین مشخص شد، ۴۸.۸ وضعیت کسب و کارشان پس از بستری خسارتی ندیده، ۲۰.۸ درصد خسارت جزئی، ۲۲.۹ خسارت سنگین، ۵.۴ کسب و کار کاملاً نابود شده و ۲.۱ درصد وضعیت کسب و کارشان به اخراج سخت شده است.

همچنین ۹۲.۱ درصد از پاسخگویان به این نظرسنجی بیمه شده تامین اجتماعی بوده‌اند.

بهبودی ۸۵ درصدی و فوت ۰.۵ درصدی بیماران پس از ترخیص

۱۳.۷ درصد از بیماران در این پژوهش پس از ترخیص از بیمارستان همچنان بیمار بوده، ۸۵.۷ درصد بهبود یافته و ۰.۵ درصد نیز فوت شده‌اند.

رضایت بالای ۸۰ درصدی بیماران از عملکرد پزشکان و پرستاران

براساس این نظرسنجی، ۸۳.۴ درصد از بیماران بستری شده از عملکرد پزشکان در بیمارستان‌ها و ۸۶.۱  درصد نیز از عملکرد پرستاران این بیمارستان‌ها اعلام رضایت بسیار بالایی داشته‌اند.

همچنین ۶۹.۶ درصد از بیماران بستری شده از خدمات سازمان تامین اجتماعی در ایام بیماری رضایت داشته و ۷۷.۳ درصد نیز از کل دوره‌ای که در بیمارستان بستری بوده‌اند رضایت خود را اعلام کرده‌اند.

 
  •  
  •  
 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.