2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
رشد بی برنامه جمعیت روستاهای واقع در حریم، مزارع
گلپایگانی در حاشیه بازدید از منطقه 20 مطرح کرد:

رشد بی برنامه جمعیت روستاهای واقع در حریم، مزارع "ری" را نابود می کند

نبض تجارت- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران موضوع تعارض مدیریت حریم را یکی از مهم ترین مشکلات منطقه 20 دانست و گفت: مشکلات موجود در حریم، سال هاست که گریبان گیر مدیریت شهری است و اکنون مدیریت شهری تهران در تلاش است، از طریق تعامل با مجلس و دولت موضوع اصلاح یک بند از قانون را که به این تعارضات دامن می زند به سرانجام برساند.

به گزارش نبض تجارت و به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، عبدالرضا گلپایگانی در خصوص اولین بازدید نظارت دوره ای شهردار تهران در دوره ششم مدیریت شهری که با حضور معاونین شهردار، از منطقه 20 تهران انجام شد، گفت: با توجه به قدمت تاریخی چند هزار ساله "ری" و اهمیت آن در مدیریت پایتخت، اولین بازدید نظارتی شهردار تهران و معاونان از منطقه 20 آغاز شد. این بازدیدها برای آشنایی دقیق با مسائل و مشکلات و جمع بندی موارد احصاء شده در شورای معاونین، تاثیر مثبتی در شناخت ویژگی ها، ظرفیت ها، مسائل و مشکلات مناطق دارد.
وی تصریح کرد: پیش از انجام این بازدید و از چند روز قبل، معاونین شهردار تعاملاتی را با مدیران منطقه 20 در حوزه های تخصصی فعالیتی خود انجام داده و مسائل و مشکلات موجود را مورد بررسی  قرار داده بودند و بازدید میدانی منجر به تکمیل اطلاعات شد.
معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران ادامه داد: در حوزه تخصصی شهرسازی و معماری، خود به همراه مدیرکل حریم شهر تهران و معاون شهرسازی و معماری منطقه 20 به بازدید از ناحیه 6  و 7 منطقه  که بخش عمده آن در حریم شهر تهران قرار دارد، پرداختیم. مشکلات موجود در حریم، سال هاست که گریبان گیر مدیریت شهری تهران است و تناقضاتی که در قوانین و مقررات برای مدیریت حریم وجود دارد، آینده روشن و خوش بینانه ای را برای حریم متصور نمی کند.
گلپایگانی با بیان اینکه حریم منطقه 20 در 4 قلمرو قابل توجه است، اظهار داشت: یکی از این  قلمرو های گسترده، زمین های کشاورزی با کیفیت بالا است که در طول تاریخ نیز به ملک ری شهرت داشت. بخش عمده ای از حریم 210 کیلومتر مربعی منطقه 20، زمین های کشاورزی هستند که محصولات با کیفیت و ارزشمندی را تولید می کنند و از طرفی نزدیکی آن به بازار مصرف شهر تهران از منظر اقتصادی و استراتژیک بسیار با اهمیت است و این موضوع، ضرورت حفظ و نگهداشت این زمین های کشاورزی را صد چندان می کند.
وی در خصوص قلمرو سکونتی حریم منطقه 20، گفت: این قلمرو شامل روستاها و شهر- روستاهایی است که دارای مراکز جمعیتی هستند و محل کار بخش عمده ساکنین آن ها در تهران است که همین موضوع موجب رفت و آمد مداوم آن ها به تهران می شود و بخش دیگر ساکنین نیز در قلمروهای دیگر محدوده حریم مشغول به کار و فعالیت هستند.

رشد بی برنامه جمعیت روستاها، نابودی مزارع "ری" را به دنبال دارد
معاون شهردار تهران ادامه داد: رشد جمعیت این حوزه های سکونتی بسیار بیشتر از رشد جمعیت های شهرهای کشور است و این موضوع نشان می دهد که این قلمروها در حال گسترش هستند اما اگر این گسترش متناسب با ظرفیت قلمرو و نیازهای ساکنین نباشد، در آینده تبعات جبران ناپذیری از جمله از بین رفتن بخش زیادی از زمین های با ارزش کشاورزی را به دنبال دارد و نوع زندگی در این روستا، شهرها را تغییر خواهد داد که متناسب با فضای حریم نخواهد بود.
وی افزود: ما نمونه هایی از روستاهای کوچکی که بر اساس قانون تقسیمات کشوری، با افزایش جمعیت تبدیل به شهر شده اند، مانند قیامدشت یا قلعه نو را داریم که بدون توجه به سرانه های خدماتی و موقعیت مکانی تبدیل به شهر شده اند و شهر شدن آن ها با دیگر قوانین تناقض دارد. در صورتی که اگر قرار است این روستاها تبدیل به شهر شوند، باید ضمن تأمین سرانه های خدماتی و توسعه با برنامه به یک منطقه شهری منفصل از شهر مادر تبدیل شوند که مدیریت کالبدی آن ها متناسب با طرح های تفصیلی شهر مادر است نه اینکه طرح های شهری جداگانه و مدیریت کالبدی مستقل داشته باشند.
گلپایگانی عرصه مربوط به فعالیت های تولیدی و کارگاهی حریم منطقه 20 را دیگر قلمرو این محدوده دانست و گفت: گسترش فعالیت های تولیدی و کارگاهی در این محدوده، طی 30 سال گذشته بسیار قابل توجه بوده و شهرداری تهران در این گسترش، نقش موثری داشته است، چراکه مدیریت شهری تهران در دهه هفتاد برای ساماندهی مشاغل درون شهر تهران و انتقال کارگاه های تولیدی از درون شهر به خارج از شهر، مطالعاتی انجام داد و بر اساس مکان یابی صورت گرفته، یکسری از صنایع شهر تهران را به محدوده حریم انتقال داد و بنیان گسترش کارگاه های تولیدی در حریم منطقه 20 و 15 گذاشته شد که همچنان رشد آن ها تداوم دارد.

خلاء یک برنامه منسجم برای قلمرو تولیدی و کارگاهی واقع در حریم
وی ادامه داد: مسئله اینجاست که رشد این کارگاه ها و نوع فعالیت آن ها و اینکه چه خدماتی را باید دریافت کنند و چه خدماتی ارائه دهند، نیاز به یک برنامه منسجم دارد که خلاء این برنامه ریزی اکنون وجود دارد و این یکی از آسیب های مدیریت ناهماهنگ شهرستان های پیرامون با مدیریت شهر تهران است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به قلمرو کارخانه ها و فعالیت های صنعتی  موجود در حریم، بیان کرد: کارخانه سیمان ری، معدن سیمان و پالایشگاه تهران از فعالیت های بزرگ مقیاس صنعتی هستند که ویژگی ها و تبعات خود را در منطقه و شهر تهران دارند که باید با یک سیاست شفاف و مشخص برای آینده آن برنامه ریزی کرد.
وی ادامه داد: ما براساس مطالعاتی که برای تهیه طرح ساختاری - راهبردی حریم و طرح مدیریت یکپارچه شهر داشتیم، به این موضوع آگاه بودیم که در صورت عدم رفع تعارضات با مشکلات زیادی مواجه می شویم و در این بازدید میدانی این مشکلات کاملا قابل مشاهده بود، به عنوان مثال یک خیابان که یک طرف آن در حوزه مدیریت شهر تهران است و طرف دیگر در مدیریت مرز بین حریم تهران و حریم یکی از شهرهای همجوار، شاهد بودیم، سمتی که در حریم آن شهر قرار دارد، به شکل نا به سامانی فعالیت های تجاری گوناگون و نامتجانسی شکل گرفته و در سمتی که در مدیریت شهر تهران است، همچنان زمین های کشاورزی فعال هستند.
گلپایگانی اضافه کرد: متأسفانه طی دو سه سال اخیر با توجه به تعارض مدیریت، آن بخش هایی هم که در حوزه مدیریت شهر تهران بوده اکنون با تصمیمات بخشداری ها و شورای برنامه ریزی استان با تصمیمات موردی و مصوبات بدون پشتوانه علمی در معرض خطر تخریب و تصرف قرار گرفته است.

تلاش برای رفع تعارضات مدیریت حریم با اصلاح قانون
معاون شهردار تهران در خصوص اقداماتی که برای رفع مشکل ناهماهنگی های مدیریت حریم، صورت گرفته است، بیان کرد: قبل از بازدید روز پنجشنبه، ما جلسه ای را در مجلس شورای اسلامی با نمایندگان استان تهران داشتیم که موضوع حریم نیز مطرح شد و طی گفت و گویی که با شهردار تهران صورت گرفت، قرار شد، موضوع اصلاح یک بند از قانون که موجب این تعارضات شده است را از طریق کمیسیون زیربنایی دولت پیگیری کنیم که مقدمات کار انجام شده و نامه ای را آماده کرده ایم که اگر شهردار تهران موافق باشند با امضای ایشان برای ریاست محترم جمهوری ارسال خواهد شد.
وی افزود: در مقیاس میانی نیز در تلاشیم طی هماهنگی با دستگاه قضایی اقدامات مناسب را انجام دهیم، در مصوبات روز پنجشنبه نیز قرار شد، شهردار منطقه 20 با فرماندار شهرستان ری، امام جمعه ری و مقامات محلی در خصوص کاستن از تعارضات و رسیدن به نقاط مشترک جلساتی داشته باشند و یا ستاد هماهنگی در این خصوص تشکیل دهند که نتیجه آن منوط به نحوه بر خورد مدیران شهرستان ری است.
 
قفل 20 ساله توسعه محله نفرآباد در حال باز شدن است
عبدالرضا گلپایگانی همچنین در خصوص موضوع محله نفرآباد و درخواست برخی مالکان برای اخذ تراکم بیشتر، گفت: برای محدوده محله نفرآباد به تازگی طرحی تهیه شده است که برخی از مالکان در بازدید یکی از همکاران ما از این محله، درخواست تراکم ساختمانی بیش از 180 درصد مصوب دارند. متأسفانه تصمیماتی که در گذشته برای محله نفرآباد گرفته شده بود، آسیبی جدی به سابقه و شأن اجتماعی این محله وارد کرده است. به همین دلیل ما با توجه به محدودیت های ارتفاعی که از سوی سازمان میراث فرهنگی برای این محل تعریف شده است، طرحی را برای نفرآباد تهیه کردیم و مشاور طرح با توجه به محدودیت موجود، حداکثر تراکمی که می تواند تا ارتفاع 10 متری احداث شود را به کمیسیون ماده پنج ارائه داده است.

ارزش زمین ها و ساختمان های نفرآباد احیاء می شود
 وی تصریح کرد: یکی از ویژگی های مهم محله نفرآباد، نزدیکی آن به حرم عبدالعظیم حسنی (ع) است و این  نزدیکی ارزشی را برای این محل ایجاد می کند و اگر بتوان این معضلات 50 ساله که شأنیت محله نفرآباد را رو به افول برده، آهسته آهسته رفع کرد، حتما منفعت مادی هم برای مالکین آنجا تأمین خواهد شد. هرچند هدف از ساختن مسکن منفعت مادی نیست و قرار است یک فضای مسکونی مناسب برای خانوارها ایجاد شود. همکاران ما برای اینکه بر این رکودی که در 20 سال گذشته تشدید شده و قفلی که به حرکت توسعه نفرآباد زده است، غلبه پیدا کنند، در سازمان نوسازی شهر تهران برنامه هایی برای حدود 40 درصد از زمین های نفرآباد که در مالکیت شهرداری تهران است، تهیه کرده اند که این برنامه به دنبال طراحی ویژه و معماری فاخر متناسب با همجواری با حرم است، اگر این نوع از معماری در آنجا شکل بگیرد، به صورت خود به خودی ارزش زمین ها و ساختمان ها را در یک بازه زمانی 4-5 ساله زنده خواهد کرد.
 معاون شهردار تهران ادامه داد: اکنون شهرداری تهران پروژه هایی را به عنوان محرک نوسازی و نمونه های مسکن با کیفیت بالا در دست طراحی و اجرا دارد که برای اجرای آن از بهترین معماران و سازندگان استفاده خواهد کرد، علاوه بر این، برخی از پاتوق های محلی موجود در طرح اکنون توسط سازمان نوسازی در حال اجرا هستند.

تلاش برای افزایش میزان وام بانکی برای مالکان محله نفرآباد
گلپایگانی افزود: از دیگر تسهیلاتی که برای محله نفرآباد در نظر گرفته شده، افزایش وام این محله نسبت به سایر محلات است که اگر به نتیجه برسد مالکان می توانند با دریافت این وام بخش عمده هزینه ساخت و ساز را تأمین و در بازه زمانی بلند مدت پرداخت کنند تا فشار مالی بر روی آن ها کم شود. بر اساس صحبت هایی که در جریان بازدید از منطقه 20 صورت گرفت، قرار شد که از هیچ کوششی برای ارائه تسهیلات به مالکان این محله دریغ نشود.
معاون شهردار تهران در ادامه به دیگر موضوعات مورد بررسی و تصمیم گیری در این بازدید اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از موضوعات، مسئله کارخانه سیمان ری بود که در دوره گذشته، از سوی دولت به مدت 30 سال تحویل شهرداری تهران شده و قرار است، تبدیل به موزه صنعت سیمان و محلی برای فعالیت های دانش بنیان و استارتاپی، فضاهای کار جمعی و نوآوری شود. این موضوع، مورد توجه شهردار محترم تهران نیز قرار گرفت و در جمع بندی و مصوبه نهایی مربوط به منطقه 20 مورد تأکید قرار گرفت.
وی ادامه داد: توجه ویژه به تأمین سرانه های تفریحی و گردشگری در شهر ری، ساخت بیمارستان تخصصی با سرمایه گذاری خیرین و موضوعات مرتبط با حوزه حمل و نقل، فنی وعمرانی، فرهنگی واجتماعی از جمله موضوعات مورد تصمیم گیری در بازدید از منطقه 20 بود که شهردار تهران طی سخنرانی خود در جمع شهروندان منطقه در خصوص این تصمیمات اطلاع رسانی کردند.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.