2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
رویدادی برای تحقق رویای 200 ساله ؛ همایش برون رفت از چالش های لجستیکی
فردا در چابهار ، پایتخت دریایی ایران ؛

رویدادی برای تحقق رویای 200 ساله ؛ همایش برون رفت از چالش های لجستیکی

نبض تجارت- گردهمایی مدیران و متخصصان حوزه حمل و نقل ترکیبی در راستای تحقق رویای ۲۰۰ ساله پایتخت دریایی ایران و اتصال کشورهای اروپایی و آسیایی از محور شرق و کریدور شمال جنوب، فردا پنجشنبه در تنها شهر اقیانوسی ایران ( چابهار) برگزار می‌شود چراکه این موضوع با آینده لجستیک ایران گره خورده است.

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل ایرنا، از چابهار و موقعیت راهبردی آن در شکوفایی اقتصادی ایران چه می‌دانیم! می‌گویند؛ چابهار یکی از نقاط اساسی در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب جایگاهی ارزشمند دارد، این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرار گرفته است و در حوزه حمل و نقل، فوریت‌های اقتصادی و جغرافیایی قابل توجهی در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا دارد.

همچنین؛ چابهار به عنوان پایتخت دریایی ایران شناخته می‌شود و اینکه کانون دیگری برای حمل و نقل، لجستیک و تجارت در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای، فرا منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود. ازطرفی با پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری‌های شانگ‌های، حق رای چابهار در سازمان مناطق آزاد جهان و نقش ویژه کشورمان در کریدور شمال جنوب و ارتباط با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند نقشی فعال در توسعه محور شرق داشته باشد.

اما با وجود چنین ظرفیت گرانبهایی تاکنون آنگونه که باید از این نعمت خدادادی استفاده مطلوبی نشده است اما اینک در دولت مردمی قرار است از توان همه متخصصان و کاربَلدها استفاده شود تا دروازه‌ای که ۲۰۰ سال پنهان مانده بود، نمایان شده و روی دیگری از سکه پیشرفت و آبادانی را در این پهنه از جغرافیایی ایران اسلامی به رخ جهانیان بکشد.

می‌طلبد بزرگراه‌ها، خطوط ریلی، بنادر و شهر فرودگاهی را به عنوان چهارگانه‌های لجستیک ایران مورد توجه قرار دهیم تا هم خودمان از این ظرفیت‌ها بهترین استفاده را ببریم  و هم سایر کشورها بتوانند کالاهای خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از مسیری امن به مقاصد مورد نظر برسانند.

ایران، علاوه بر موقعیت جغرافیایی در بحث اتصال کشورها، با همت دلاورمردان نیروهای مسلح از اقتدار ویژه‌ای در آسمان و زمین و دریا برخوردار است و همین موضوع باعث می‌شود تجار خارجی با خاطری آسوده نسبت به انتقال کالاهای خود از طریق محور چابهار اقدام کنند.

وقتی عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار می‌گوید این منطقه را باید در حد و قواره خودش ببینیم بی‌دلیل نیست چراکه همه دنیا شاهد بودند که کانال سوئز به دلیل انحراف یک کشتی کانتینری با نام اورگرین، یک هفته مسدود و با خسارتی ۵۵۰ میلیون دلاری همراه شد « بماند که مصر بابت این موضوع ۹۰۰ میلیون دلار خسارت طلب کرد» اینجا بود که همگان به جایگاه استراتژیک چابهار به عنوان یک گزینه جایگزین پی بردند.

به گفته کُردی، اگر تجار بخواهند کالاهای خود را از طریق چابهار و راه خشکی ایران « چابهار - زاهدان - انزلی - آستاراخان» حمل کنند محموله آن‌ها ۱۵ روز زودتر به مقصد می‌رسد و این بازه زمانی برای یک تاجر از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

هم‌اندیشی برای آینده لجستیک ایران

 

سعید چلندری" معاون حمل و نقل منطقه آزاد و دبیر همایش لجستیک چابهار نیز در خصوص اهمیت چابهار در میدان تعادل بخشی لجستیک بین‌المللی اظهار داشت: چابهار به دلیل قرار گرفتن در کرانه دریای عمان و دوری از مرکز بحران خلیج فارس و همچنین نقطه اتصال دهنده کشورهای محصور در خشکی به دریا و کشورهای آسه‌آن (موافقت‌نامه منطقه تجارت آزاد) و شبه قاره هند به کشورهای سی‌آی‌اس (اروپا و روسیه) از طریق کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

او اعتقاد دارد که طی سال‌های اخیر با توجه به عنایت وِیژه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکُران اتفاقات بسیار خوبی در منطقه آزاد چابهار رقم خورده است ازجمله آغاز اتصال خط آهن چابهار به زاهدان، احداث طرح‌های بزرگ پتروشیمی و فولاد، توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴هزار به ۸۲ هزار هکتار و ایجاد منطقه آزاد منفصل در نقطه صفر مرزی ریمدان ( بین ایران و پاکستان) توسعه بندر شهید بهشتی، طرح احداث پارک و شهر لجستیک و منطقه لجستیک کشورهای عضو اِکو، آغاز عملیات اجرایی شهر فرودگاهی چابهار و از همه مهمتر تعیین چابهار به عنوان چهارمین شهر لجستیکی کشور از اتفاقات مهمی بوده که در منطقه آزاد چابهار به وقوع پیوسته است.

وی تصریح کرد: به منظور آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی و لجستیکی تصمیم گرفتیم یک رویداد مهم را در این حوزه برگزار کنیم و خوشبختانه این همایش و گردهمایی با تشکیل کارگروه ملی دیپلماسی و حمل و نقل وزارت امور خارجه به ریاست معاون اقتصادی و دیپلماسی وزارت امور خارجه همزمان شد.

چلندری ادامه داد: همایش و کارگروه ذکر شده از ۳۰ دی‌ماه تا یکم بهمن‌ماه برگزار می‌شود لذا از همه فعالان اقتصادی  و لجستیکی و حمل و نقلی در این عرصه دعوت می‌کنیم ضمن حضور در این رویداد راهبردی، منطقه آزاد چابهار ار از نظرهای کارشناسی خود، بهره‌مند کنند.

شکوفایی حمل و نقل ترکیبی

 

"محدثه رحمانی" مجری برگزاری همایش و نمایشگاه لجستیک چابهار در خصوص اهداف برگزاری این رویداد اظهار داشت: رویداد تخصصی لجستیک با هدف برون‌رفت از چالش‌های لجستیکی چابهار به عنوان پایتخت دریایی کشور با حضور شرکت‌های مختلف در منطقه آزاد چابهار همراه خواهد بود.

به گفته وی، حضور بیش از ۲۰ غرفه از هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ حمل و نقل ترکیبی کشور در این رویداد مهم پیش‌بینی شده است.

پُرواضح است که چابهار و مسیرهای ارتباطی منتهی به آن - به‌ویژه راه‌آهن چابهار - زاهدان به شکوفایی اقتصادی و رونق کسب‌ و کار در کشورمان کمک شایان توجهی می‌کند.

با همه تفاسیر بالا، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه، مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک جمهوری اسلامی، سرپرست معاونت توسعه بازارهای صادراتیِ سازمان توسعه تجارت ایران، معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن جمهوری اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور، معاون راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های سازمان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون ساخت و توسعه راه‌ها، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی، معاون دفتر فنی و امور زیربنایی برنامه و بودجه کشور، مدیرکل دفتر نظارت و شرکت‌های هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور، معاون مدیرکل دفتر نظارت و شرکت‌های هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور، مدیرکل کشورهای آسیا و اقیانوسیه امور بین‌المللی و بازرگانی وزارت نفت، رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مدیرگروه مطالعات حمل و نقل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مدیرگروه مطالعات منطقه‌ای و بین‌المللی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، کارشناس میز هند معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کارشناس هند از معاونت امور بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی، مشاور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، رییس اداره سوم اداره کل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه، رییس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری، مالی، انرژی و حمل و نقل وزارت امور خارجه، رییس دفتر معاونت دیپلماسی اقتصادی، معاون اداره‌کل امور مرزی و پدافند غیرعامل، رییس اداره مرزهای مجاز و کارشناسان متعدد حوزه حمل و نقل و اقتصاد گرد هم می‌آیند تا با هم‌اندیشی و بررسی راهکارهای مناسب، لجستیک چابهار را در مسیر توسعه قرار دهند

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.