2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
بید بلند خلیج فارس پروژه ای که فقط زیانش به مردم بهبهان می رسد
یک پالایشگاه گاز و هزار دردسر؛

بید بلند خلیج فارس پروژه ای که فقط زیانش به مردم بهبهان می رسد

نبض تجارت : پروژه بید بلند خلیج فارس یک پالایشگاه گاز است که در شهر بهبهان فاز یک آن در حال فعالیت است و فاز دوم آن نیز در دست احداث می باشد. این پروژه که از آن بعنوان ابر پروژه نام برده می شود در ردیف چند پروژه بزرگی است که هر چند سال ممکن است در کشور اجرا شود.

به گزارش نبض تجارت ؛ هزینه های این پروژه اگر بر اساس روز محاسبه شود حداقل بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار و هزینه کل آن بنا بر اعلام منابع رسمی ۳٫۵ میلیار دلار بالغ می شود که رقم ریالی آن حدودا یک عدد ۶۲ با ۱۲ صفر جلوی آن می باشد.

چنین حجم بالای سرمایه گذاری در یک شهر نسبتا کوچک باید منشاء تحولات بسیار مثبت اقتصادی بویژه در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی باشد. چرا که هزینه ایجاد یک فرصت شغلی پایدار در اقتصاد ایران حدود ۴۵۰ میلیون تومان است و بنابراین با این حجم سرمایه گذاری باید ۱۳۷ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. اگر بر مبنای هزینه ایجاد یک فرصت شغلی در نرم های جهانی حدود ۵۵ هزار دلار برای یک شغل هم محاسبه کنیم ۳٫۵ میلیارد دلار می شد ۶۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. این در حالی است که کل جمعیت بیکار استان خوزستان در سال ۹۶ حدود ۱۹۰ هزار نفر بوده که ۱۴ درصد جمعیت فعال استان را تشیکل می داده است. چنین سرمایه گذاری سنگینی می توانست میزان بیکاری در استان را به رقم بین ۵ تا ۹ درصد کاهش دهد. یعنی کمترین نرخ بیکاری در کشور، اما نتیجه چه بوده است؟ نرخ بیکاری در سال ۹۸ نه تنها در استان خوزستان کاهش نیافته بلکه با نیم درصد افزایش به ۱۴٫۶ درصد رسیده است.

سرمایه گذاری در یک شهر آن هم در این حجم گسترده تبعات مختلف زیست محیطی، مصرف منابع طبیعی و مشکلات و مزاحمت های عمومی را بدنبال دارد و اگر از ثروت مردم چنین هزینه سنگینی می شود برای شهر و استان میزبان هیچ عایدی نداشته باشد و حتی تاثیری در کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال برای افراد بومی اثری نداشته باشد چگونه قابل قبول و توجیه است. البته به نظر می رسد که ضعف مدیریت بویژه کم تجربگی و عدم شفافیت در انتصاب مدیران از دلایل باشد که باید مورد توجه قرار گیرد تا علاوه بر انتفاع کشور از نعمت این سرمایه گذاری بزرگ مرم میزبان این سرمایه گذاری هم از فواید آن بهره مند گردند نه اینکه تنها ضرر و زیان چنین فعالیت های نصیب مردم منطقه شود و یا بر رنج و مشکلات آنها اضافه گردد.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.