به گزارش روابط عمومی بانک ملت، این بانک در راستای توسعه زیرساختهای نوین بانکداری دیجیتال، با راهاندازی سامانه بانکیما، بستر بانکداری باز خود را با رویکردی پلتفرم محور در اختیار کسبوکارهای دیجیتال قرار داده که با استقبال فینتکها و شرکتهای فناوری رو به رو شده است.
بر اساس این گزارش، بانکیما امکان بهرهبرداری از خدمات بانکی را بهصورت API و با تکیه بر استانداردهای جهانی از جمله PSD2 فراهم و با رعایت الزامات امنیتی پیشرفته، محیطی ایمن، پایدار و مقیاسپذیر را برای اتصال سیستمهای کسب وکارها به بانک ملت ایجاد کرده است.
از مهم ترین سرویس های ارائه شده در بانکیما می توان به سرویس های استعلامی (استعلام کد شبا، استعلام تراکنش، استعلام ثبتاحوال ...)، چک و سفته (درخواست صدور چک، ثبت ظهرنویسی، استعلام وضعیت سفته...)، خدماتی و ارزش افزوده (پرداخت قبض، استعلام قبض با شناسه، گزارش تراکنش قبض...)، سپرده (مشاهده گردش حساب، مشاهده موجودی، خرید با تأیید مستقیم...)، تسهیلات (مشاهده وضعیت تسهیلات، دریافت اطلاعات اقساط...)، انتقال وجه داخلی و بینبانکی (حواله پایا، ساتنا، حواله پل...) و تبدیلی و تطبیقی (تطبیق کد ملی با شماره حساب، تطبیق شماره حساب و موبایل...) اشاره کرد.
بر این اساس، سامانه بانکیما تاکنون با شرکای تجاری متعددی همکاری داشته است و به عنوان یکی از پرکاربردترین بسترهای بانکداری باز کشور شناخته میشود که با ارائه مستندات کامل فنی، پنلهای اختصاصی، مدلهای کارمزدی متنوع، محیط تست و پشتیبانی تخصصی از توسعهدهندگان امکانات متعددی را در اختیار کسب وکارهای متصل به بانک ملت قرار می دهد.
این گزارش حاکی است، تمامی اطلاعات مرتبط با سرویسها و نحوه بهرهبرداری و ثبت درخواست همکاری و استفاده از خدمات بانکداری باز از طریق درگاه رسمی بانکیما در دسترس شرکای تجاری قرار گرفته است.