2024/11/23
۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
واگذاری شفاف فروشگاه رفاه در بورس
رشد ۵۰۰ درصدی پس از خصوصی‌سازی

واگذاری شفاف فروشگاه رفاه در بورس

نبض تجارت- نایب رئیس هیئت مدیره فروشگاه رفاه در نشست خبری چگونگی واگذاری شفاف فروشگاه رفاه در بازار بورس و رشد چشمگیر ۵۰۰ درصدی تنها در کمتر از پنج سال پس از خصوصی‌سازی را توضیح داد.

به گزارش نبض تجارت و به نقل از به نقل از روابط عمومی‌شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، جناب آقای رسول پیروزی نایب رییس هیئت مدیره این بنگاه اقتصادی در نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد روند واگذاری این فروشگاه گفت:

روند واگذاری مجموعه رفاه از بهمن ۱۳۹۵ توسط بانک ملت آغاز شد و شرکت کارگزاری بانک ملت میزان سهام این بانک از مجموعه ۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم رفاه را تنها ۱۰٪ اعلام کرد و طی کارشناسی که شرکت انجام داده است میزان ارزش هر سهم را ۷۰۰ تومان اعلام و جهت واگذاری به قیمت ۹۰۰ تومان به ازای هرسهم برای خریداران را ارائه نمود و در سازمان بورس اوراق بهادار به طور شفاف به نمایش درآمد.

وی افزود: طبق قانون و با در نظر گرفتن اصل شفافیت و رقابت مورد تایید نهاد‌‌‌های ذیصلاح طی رقابتی روشن سهامداران فعلی رفاه با قیمت هر سهم ۱۶۵۰ تومان موفق به خرید شدند، که این نوع خرید به طور واضح و در دسترس عموم، شفاف و رقابتی انجام شد که به دنبال آن هیچ غبن و یا تدلیس در معامله صورت نگرفته است و به طریق اولی هیچ شخص و یا نهادی در آن دخیل نبوده است، البته به طبع همین واگذاری و به دنبال آن بانک تجارت نیز در اسفندماه ۱۳۹۵ سهام خود را تقریبا مشابه شرایط فوق در سازمان بورس اوراق بهادار واگذار می‌نماید که مجددا سهامداران فعلی موفق به خرید سهام آن می‌شوند، همچنین بانک‌‌‌های ملی، صادرات و سپه نیز در فروردین ماه ۱۳۹۶ اقدام به واگذاری سهام خود کرده و مطابق با شرایط دیگر بانک‌هایی که پیش از آن واگذار کردند این اقدام صورت می‌گیرد.

جناب آقای پیروزی در خصوص دلیل واگذاری سهام فروشگاه رفاه اینطور عنوان کرد: برخلاف گزارش‌‌‌های کذب قبلی و طبق آمار رسمی، مستند و مستدل فروشگاه رفاه در سال ۱۳۹۵ دچار زیان عملیاتی به مبلغ ۳۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بوده است و ادله محرز بانک‌‌‌های نامبرده برای واگذاری سهام رفاه زیان‌ده بودن آن ذکر شده است، علاوه بر این مهم طبق آمار روشن بانک‌ها درسال ۱۳۹۵ متضرر و زیان‌ده بودند چه برسد به شرکت‌‌‌های زیرمجموعه، در واقع وظایف تعریف شده بانک در صنایع غذایی نیست بلکه موظف به حضور در بازار‌‌‌های مالی هستند لذا واگذاری رفاه توسط بانک‌‌‌های خصوصی به شخص از طریق روال قانونی و سازمان بورس بنا به دلایل فوق و مطابق با قوانین مربوط به حوزه تخصصی بوده است؛ لازم به ذکر است طبق قانون رفع موانع تولید مصوب ۱۳۹۴ بانک‌ها مکلف‌اند اموال مازاد و شرکت‌هایی که در حوزه بانک‌داری نیستند را واگذار نمایند که مصداق عملیاتی شدن این قانون مصوب، واگذاری مجموعه رفاه به صورت کاملا قانونی و شفاف در سازمان بورس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رفاه سرنوشتی همچون هفت تپه و یا ماشین‌سازی تبریز دارد که خصوصی سازی آن از حالت دولتی توسط سازمان خصوصی سازی انجام شده است، اظهار داشت:

قابل توجه کارشناسان و منتقدین که در گذشته اقدام به نقدهایی علیه سهامداران و هیئت مدیره رفاه مبنی بر غبن یا تدلیس در خصوص خرید سهام رفاه کرده بودند به سمع نظر آن‌ها می‌رساند که مقایسه هفت تپه، ماشین سازی تبریز و امثال آن در مقابل رفاه قیاس مع الفارق است و آن را مستمسکی برای فشار ناجوانمردانه علیه سهامداران و مجموعه موفق رفاه می‌دانیم، چرا که هفت تپه و ماشین سازی تبریز که صرفا در راستای سوال شما و جهت روشن شدن این موضوع و برای مثال از آن‌ها اسم برده می‌شود، از طریق سازمان خصوصی سازی وزارت اقتصاد و دارایی واگذار شدند که مستلزم شرایط و قوانین خاصی از جمله اهلیت و می‌شود ولی در سازمان بورس هرشخصی برخلاف قوانین مصوب سازمان خصوصی سازی می‌تواند صرفا با داشتن کد بورسی و سرمایه کافی اقدام به خرید سهم هر نماد و مجموعه‌ای کند و مجموعه رفاه مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی نمی‌شود چرا که اصلا دولتی نبوده که بخواهد خصوصی سازی در آن صورت بگیرد.

در واقع قوانین حاکم بر معاملات بورسی با سازمان خصوصی سازی مغایرت بسیار دارد که نقد‌‌‌های وارده بیشتر از سر عدم آگاهی بر این دو مقوله مهم است.

ایشان همچنین در خصوص نحوه محاسبه ارزش سهام رفاه و اینکه آیا اتهام مفت خری و واگذاری با قیمت ناچیز به سهامداران درست است، گفت: نحوه محاسبه ارزش مجموعه رفاه و یا هر مجموعه دیگری باید به سه روش ممکن محاسبه گردد که طبق اسناد و مدارک قابل استناد در سازمان بورس، سهام رفاه به بالاترین میزان ارزش خود یعنی ۷۲۲ میلیارد تومان در فروردین ۱۳۹۶ واگذار شده است.

همچنین در رابطه با موضوع مطروحه مبنی بر چرایی واگذاری اقساطی این مجموعه به سهامداران و نقد بر واگذاری کامل مجموعه رفاه در صورتی که ممکن است سهامداران اقساط خود را نپردازند، باید گفت:

این موضوع مغایرت قانونی ندارد بلکه این نقد در حال حاضر به مجموعه رفاه وارد نیست و مربوط به سال ۱۳۹۶ است و فی‌الحال مطرود است، چرا که سهامداران بطور کاملا شفاف و منظم تمامی‌ اقساط خرید سهام خود را به صورت تمام و کمال پرداخت نمودند، در صورتی که این نوع واگذاری مطابق نص صریح قانون در سازمان بورس ممنوعیت ندارد، اگر رفاه از طریق سازمان خصوصی سازی واگذار شده بود نقد نقادان محترم وارد بود لذا در حال حاضر این موضوع مطرح نبوده و بیان این مواضع در این شرایط و بعضا تخریب بصورت سهوا و یا عمدا کاملا مطرود است.

جناب آقای پیروزی در پاسخ به این سوال که سهامداران حین پرداخت اقساط از املاک مجموعه رفاه فروخته‌اند تا قسط خود را بپردازند، گفت: ضمن رد این ادعای نادرست در صورتی که حتی برفرض محال این چنین هم بوده که نبوده است، به دلیل واگذاری این سهام از طریق سازمان بورس هیچ مغایرتی با اصل قانون ندارد و سهامدار طبق قانون می‌تواند دست به چنین اقدامی‌بزند که برای مثال ملک خیابان جمهوری از قبیل همین موارد بود که البته به صورت ناحق چنین قضاوتی در مورد سهامدارن صورت گرفت تا زمینه تخریب ناعادلانه علیه آن‌ها شود، در صورتی که به دلیل مشکلات فنی و عمرانی و تخریبی ملک و شباهت آن با مجموعه پلاسکو و خطر جانی که می‌توانست پرسنل و برخی مردم را در بر بگیرد و معذوریت‌‌‌های دیگر فروخته شد که البته به ازای این ملک سهامداران محترم ۵ ملک دیگر خریداری و به اموال رفاه اضافه کردند؛ در ادامه لازم به توضیح است که در سال ۱۳۹۶ بالاخص فروردین ماه، سال ارزش ملک و حتی قیمت دلار به اندازه طول سال‌‌‌های ۱۳۹۸ تا به امروز (۱۴۰۰) نبوده است به گونه‌ای که ارزش دلار ۳۵۰۰ تومان بوده و به طبع آن ملک هم ارزش حال حاضر را نداشته است، سهامداران محترم با توجه به اینکه سوابق روشنی در عرصه تجارت دارند و به واسطه شغل خود با مسائل سیاسی و سیاست بین المللی بیگانه‌اند اطلاعی از گرانی ارز و ملک آن هم اینطور نجومی‌ و غیرقابل تصور را نداشته‌اند؛ نه تنها سهامداران بلکه شخص رئیس جمهور وقت نیز که متصدی عالی مملکتی بود هم متصور نبوده و نمی‌دانست.

پس مقایسه ارزش واگذاری سالهای ۹۵-۹۶ و ارزش امروز مجموعه در اواخر سال ۱۴۰۰ امری مطرود و غیر قابل کارشناسی است و صرفا جنبه تخریبی دارد.

نایب رییس هیئت مدیره شرکت فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌ای رفاه در پاسخ به این سوال که آیا مجموعه رفاه قبل از واگذاری سوددهی داشته و پس از واگذاری زیان‌ده شده است، گفت: همانطور که اشاره شد برخلاف گزارش‌‌‌های ثبت شده طی ایام اخیر در رسانه‌ها مبنی بر زیان‌ده شدن مجموعه رفاه پس از واگذاری نیازمند روشنگری است؛ شایان ذکر است رفاه در حین واگذاری قریب به ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بدهی مالیاتی داشته و همانطور که در قبل ذکر شد در سال آخر قبل از واگذاری ۳۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان زیان عملیاتی و همچنین طلب‌‌‌های مشکوک الوصول آن که تا امروز بیش از ۹۵٪ آن همچنان وصول نشده است قریب به ۸۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بوده است و حتی اغلب ملک‌هایی که تحت لوای رفاه به سهامداران واگذار شد اغلب بنیادی و دارای برخی مشکلات ثبتی است که سهامداران محترم برای حفظ کیان مجموعه همواره پیگیر رفع و رجوع معضلات ملکی این مجموعه نیز هستند.

لازم به توضیح است فروشگاه رفاه در سال ۱۳۷۴ با سرمایه‌گذاری بانک‌‌‌های دولتی که همه آن‌ها نیز در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ خصوصی شدند تاسیس شد و پس از حدود ۲۲ سال فعالیت به ۲۲۵ شعبه و حدود ۲۴۰۰ نفر پرسنل در سراسر کشور رضایت داد سپس در سال ۱۳۹۶ و به دنبال واگذاری این مجموعه در سازمان بورس کارنامه این فروشگاه زنجیره‌ای تا به امروز و در مدت زمان کمتر از ۵ سال رکوردی قابل ستایش از خود ثبت کرد، به گونه‌ای که تا به امروز قریب به ۱۵۰۰ شعبه در سراسر کشور یعنی حدودا رشدی ۶۰۰٪ درصدی در حوزه توسعه و پرسنلی که امروز و در پی اشتغال‌زایی پایدار و گسترده کردن معیشت مردم، به طور مستقیم جذب این مجموعه شدند از ۲۴۰۰ نفر به ۱۲۰۰۰ نفر افزایش داشته است و با احتساب شرکت‌‌‌های وابسته این جمعیت به ۱۵۰۰۰ نفر می‌رسد که در این حوزه در کمتر از ۵ سال رشد ۵۰۰٪ درصدی را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: در روزهایی که ملت ایران در جنگ سخت و نفس گیر اقتصادی هستند و اغلب طی سال‌های گذشته شاهد تعدیل نیرو نیز بوده‌ایم، مجموعه رفاه هر ساله علاوه بر عدم تعدیل نیرو بیش از ۱۰۰٪ درصد در حوزه اشتغال و توسعه پیشرفت داشته است؛ در همین راستا حتی این مجموعه فراتر از وظایف قانونی خود در مواجهه با پرسنل برخورد کرده است، به گونه‌ای که امروز در مجموعه رفاه همه پرسنل ضمن بیمه تکمیلی، بیمه عمر هم می‌شوند که به نوبه خود اقدام کم‌نظیری است، مجموعه رفاه از زمان واگذاری تا به امروز علاوه بر رشد قابل توجه خود که پیش از این اشاره شد خود را به عنوان کمک‌حال دولت نیز تعریف کرده است، به گونه‌ای که کلیه مالیات‌‌‌های مجموعه رفاه، منظم و بدون کم و کسر پرداخت شده است، درصورتی که قبل از واگذاری همانطور که اشاره شد ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بدهی مالیاتی داشته است اما امروز در این مجموعه بزرگ شاهد ۲۵۰۰ تامین کننده هستیم که به نوبه خود سهم قابل توجهی از اعتلای اقتصادی ایران را به خود اختصاص داده است و فروش خالص فروشگاه‌‌‌های رفاه که قبل از واگذاری و در بهترین حالت ۴۹۹.۰۰۰.۰۰۰۰۰۰ تومان بوده است اما امروز به همت سهامداران مجموعه به ۹.۸۰۹.۰۰۰.۰۰۰ تومان رسیده است.

پیروزی افزود: قابل توجه همه حضار که فروشگاه رفاه طبق آمار رسمی‌قریب به ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ نفر مشتری وفادار دارد که این نشانگر اعتماد عمومی‌ ایجاد شده طی سال‌های اخیر بعد از واگذاری به این مجموعه و به طریق اولی به محصولات باکیفیت برند رفاه و مورد پسند عامه مردم است، این عملکرد قابل دفاع مجموعه رفاه پس از واگذاری است که امروز با توجه به کاردانی بخش مهمی‌از اقتصاد و معیشت ملت عزیز ایران را به عهده دارد، مجموعه رفاه در راستای توسعه خود به همت سهامداران و با عنایت مالی آن‌ها در منطقه ۲۱ زمینی به مساحت ۸۰.۰۰۰ مترمربع خریداری و به املاک مجموعه رفاه اضافه کردند تا تاسیس مگاهایپر را در دستور کار خود قرار دهد و این یک پروژه در سطح ملی است که در راستای توسعه اقتصادی پایدار و رو به جلو در شرایط جنگ اقتصادی فعلی است؛ این مجموعه از نظر مسئولیت اجتماعی هم دور از گود نبوده است و همواره خود را دخیل می‌داند و طی سال‌های اخیر اقدامات شایسته‌ای در این خصوص انجام داده است، برای مثال: اهدای ۱۰ هزار بسته تسهیلاتی جهیزیه ۲۴ میلیونی به زوجین در مرداد ماه ۱۳۹۸ همزمان با جشن ۲۴ سالگی رفاه، اهدای ۲۰ هزار بسته مواد غذایی و بهداشتی به ماداران بی‌بضاعت و سرپرست خانوار در مناطق محروم، اهدای جوایز در کمپین همیار پلیس به دانش آموزان مقطع ابتدائی، حمایت از تیم ملی والیبال در مقدماتی المیپک ۲۰۲۰، حمایت از تیم ملی بسکتبال در مسابقات انتخابی کاپ آسیا ۲۰۲۱ در بهمن ماه ۱۳۹۸، توزیع ۴ هزار سبد معیشتی ویژه افراد کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان در اسفند ۱۳۹۸ تنها گوشه چشمی‌از فعالیت‌‌‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و اجتماعی مجموعه رفاه طی ۴ سال گذشته بوده که الحق والانصاف قابل تقدیر است.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.