نبض تجارت- چارچوب سازی، به این معناست که رسانه ها نه آینه ای برای انعکاس واقعیت، بلکه سازندۀ واقعیت و شکل دهندۀ به آن هستند. بر پایۀ این نظریه، رسانه ها توجه خود را بر بعضی موضوعات و رویدادها متمرکز می کنند و سپس آن ها را در چارچوب معنایی خاص قرار می دهند. به بیان دیگر، رسانه ها به مخاطبان می گویند دربارۀ «چه» فکر کنند و سپس چگونه فکر کردن را نیز در چارچوبی که از پیش ساخته و پرداخته اند، بر آنان تحمیل می کنند. بنابراین، کار رسانه ها تنها انتخاب رویداد و حوادثی خاص از میان رویدادهای زیاد نیست، بلکه معنی دادن به آن نیز هست. (برگرفته از کتاب نظریه های رسانه- مهدی زاده، سال ۱۳۸۹، ص۸۱).