2024/11/23
۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
‌فروشگاه‌هایی که زنجیره را کامل کردند

‌فروشگاه‌هایی که زنجیره را کامل کردند

نبض تجارت- فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله چندانی با محل زندگی خانواده‌ها ندارد و الان در همه جای شهر دیده می‌شود و کاملا قابل دسترسی است. علاوه بر این به کمک فناوری‌های روز بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای مراجعه حضوری به این مراکز، خریدشان را با «اپلیکیشن‎های خرید» تامین‌کنند.

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل گروه بازار خبرگزاری آنا،ساعتی از شب گذشته بود مرد میانسال خسته و کلافه از خودروی تاکسی خود پیاده شد از وقتی که تاکسی‌های اینترنتی شهر را در قُرق خود درآورده‌اند درآمدش به شکلی قابل توجه، کم شده بود. عقربه‌های ساعت کمی از ۹ شب گذشته بود که مرد وارد مغازه شد؛ جوانی کم سن و سال پشت پیش‌خوان مغازه سوپرمارکت ایستاده بود موبایلش دستش بود و انگار داشت شبکه‌های اجتماعی را رصد می‌کرد، راننده تاکسی به جوان گفت: داداش شیر نایلونی داری؟ صاحب سوپرمارکت بدون اینکه سرش را بلند کند، گفت: نه!

راننده تاکسی چشم‌ غُره‌ای رفت و خودش را به بیرون از مغازه رساند، در حالی که زیر لب غُر می‌زد با خودش ‌گفت: انگار تخمشو ملخ خورده!، اینجا هم تموم کردند.

این، سومین مغازه‌ای بود که دست خالی از آن بیرون آمده بود. مرد به فکر کودک سه ساله‌اش بود که از شب‌ قبل گلودرد شدیدی داشت و پزشک هم غیر از داروهای تجویزشده به مادرش سپرده بود؛ باید هر شب شیر گرم بخورد تا زودتر حالش خوب شود. مرد کلافه و دست خالی راهی خانه می‌شد مدام در این فکر بود جواب همسرش که از صبح چند بار سفارش خرید شیر را کرده بود، چه بدهد ...

نداشتن تنوع، کمبود کالا و عدم تثبیت قیمت از مشکلات اصلی بود

این روایت را همه ما دست کم چند باری با خرید از سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های خواربارفروشی تجربه کرده‌ایم؛ وقتی برای خرید مایحتاج مورد نیاز خانواده که از قضا بخشی از این کالاها جز ارزاق و کالاهای اساسی خانوارها است به بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها مراجعه می‌کنیم و دست خالی از آن خارج می شویم.

از کنار کم بودن و کامل نبودن اجناس در سوپر مارکت‌ها که مردم و خانوارها مراجعات هر روزه به آن دارند، عبور کنیم باید نداشتن تنوع کافی در انتخاب خریداران کالاها را نیز به آن افزود، رفتار غیرحرفه‌ای بعضی از متصدیان این فروشگاه‌ها را و قیمت‌های تثبیت نشده اجناس از مشکلات اصلی خرید از این دست مغازه‌ها بود.

 

ققنوسی که از دلِ شهر بیرون آمد!

سالها گذشت اینترنت فراگیر شد حالا دیگر زندگی بدون شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها چنگی به دل نمی‌زند و دیگر کسی برای ترددهای داخل شهر به آژانس سرکوچه زنگ نمی‌زند کمتر پیش می‌آید، پدر خانواده ای کل شهر را برای خریدن یک پاکت شیر زیر پا بگذارد و ..

بقالی‌ها و سوپرمارکت بزرگ و بزرگتر شدند تا جایی که اکنون جایشان را به فروشگاه های زنجیره‌ای دادند.

تنوع در انتخاب، فراوانی کالا، در دسترس بودن و اشتغال‌آفرین

چیزی نگذشت؛ فروشگاه‌هایی در دل شهر ایجاد شدند تا خانواده‌ها کالاهای مورد نیاز هرروزه‌شان را راحت‌تر از پیش تهیه کنند. می‌توان گفت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال حاضر تقریبا تمام کالاهای مورد نیاز خانوارها را فراتر از دسته‌بندی کالاهای سوپرمارکتی تامین می‌کنند تا جائیکه این روزها کمتر پیش می‌آید محصولی مورد مصرف خانواده‌ها باشد اما در فروشگاه‌ها یافت نشود.

فروشگاه‌های که علاوه بر کالاهای سوپرمارکتی پر شدند از اجناسی که شاید نیاز هر روزه خانواده‌ها نباشد اما به آنها حتما نیاز دارند از این جهت است که بخش زیادی از کالاهای مورد نیاز خانوارها با آمدن فروشگاه‌های زنجیره ای تامین شد.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله چندانی با محل زندگی خانواده‌ها ندارد و الان در همه جای شهر دیده می‌شود و کاملا قابل دسترسی است. علاوه بر این به کمک فناوری‌های روز بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای مراجعه حضوری به این مراکز، خریدشان را با «اپلیکیشنهای خرید» تامین‌کنند.

علاوه بر این، فروشگاه‌های جدید با گردآوری نسل جوان در سِمت‌های مختلف به کمک اشتغال کشور نیز آمده است و توانسته بخش قابل توجه‌ای از جویندگان کار را در بخش‌های فروش و انبارداری به خدمت بگیرد.

 

مراجعه نکنید، با تلفن خرید کن!

خانم رستمی که در حال خارج شدن از فروشگاهی زنجیره‌ای است در مورد مزایای خرید از این فروشگاه‌ها می‌گوید: من بیشتر وقت‌ها با اپلیکیشنی که روی موبایلم نصب هست خرید می‌کنم چون این روزها هوا آلوده است ضمن اینکه هنوز به اندازه کافی زنجیره شیوع کرونا قطع نشده است.

وی ادامه داد: به خاطر همین راحتترم که از خانه خرید کنم اما بعضی اوقات دوست دارم مراجعه حضوری به این فروشگاه‌ها داشته باشم و از نزدیک ببینم چه جنس‌های جدیدی وارد بازار شده‌اند. او گفت: اجناس در فروشگاه‍‌های زنجیره ای خیلی کامل است و کمتر پیش می‌آید کمبودی وجود داشته باشد.

تخفیف‌هایی باورنکردنی!

آقای موسوی هم که سرپرست خانواده‌ای ۵ نفره هست در صف صندوق‌ فروشگاه، منتظر است وی می‌گوید: ما خیلی وقت هست که دیگر از مغازه‌های سطح شهر خریدی انجام نمی‌دهیم. و بیشتر به خاطر این است که دیگر با این حجم کار نمی‌توانیم هر روز بخشی از مایحتاجمان را از مغازه‌های متعدد تامین کنیم از این رو تصمیم گرفتیم که اینگونه امور را در خانه نظمی بدهیم و به جای مراجعات مکرر به هر مغازه برای خرید یکی دو قلم کالا، اجناس مورد نیاز هفتگی و ماهانه خودمان را به صورت یکجا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای نزدیک منزل تهیه کنیم. تازه اخیرا هم تصمیم گرفته‌ایم که به فروشگاه‌ها هم مراجعه نکنیم. آقای موسوی می‌گوید: مثلاً هفته پیش تخفیفی از یک فروشگاه زنجیره‌ای برایم پیامک شده بود که در قبال مقدار مشخصی خرید تخفیف مناسبی داده می‌شد ما هم تصمیم گرفتیم کالاهایی که در طول چند ماه آینده نیاز داشتیم را از آن فروشگاه خریداری کردیم این‌کار چند تا حُسن داشت اول اینکه دیگر نیاز به سطح شهر و تردد و ترافیک نبود و دوم؛ به آن فروشگاه هم طبیعتا مراجعه‌ای نداشته‌ایم و وقت‌مان را صرف امور دیگری که نیاز بود، شد. سوم اینکه؛ همه اجناس سفارش داده شده دم درب منزل بدون هیچ هزینه‌ای تحویل شد و در آخر هم غیر از تخفیف داده شده اولیه، بیشتر کالاهایی که سفارش داده بودیم نیز تخفیف داشت و ما در نهایت در قبال تعداد زیادی از اقلام خریداری شده وجه بسیار کمی پرداخت کردیم.

 

وقتی زنجیره کالا، کامل می‌شود

با وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر کمتر خانواری هست که برای تامین کالاهای اساسی خانواده‌اش مغازه‌های متعدد را یک به یک پشت سر بگذارد و دست خالی و ناراضی از آنها بیرون بیاید.

فروشگاه‌هایی که این روزها موجب شدند؛ تعلل، دیر رسیدن، کمبود، گران فروشی، کم فروشی و بی‌نظمی جایشان را به فراوانی کالا، تحویل به هنگام و تکمیل زنجیره‌ی تامین، چیدمان کالا و فروش بدهند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.