2024/04/28
۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
شیرین‌سازی گازهای ارسالی در پتروشيـمي نـوري، برای نخستین بار

شیرین‌سازی گازهای ارسالی در پتروشيـمي نـوري، برای نخستین بار

نبض تجارت- مدیر سلامت بهداشت و ایمنی محیط پتروشیمی نوری از اجـراي دو پروژه جدید زیست محیطی این مجتمع خبر داد.

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، محمود ساده در خصوص پروژه جدید این پتروشیمی گفت: شیرین‌سازی گازهای ارسالی و حذف فلرینگ با استفاده از تکنولوژی آمین با عنوان ۲۸۰، جدیدترین پروژه پتروشمی نوری است که برای نخستین بار در این مجتمع انجام می‌شود.وی افزود: این پروژه در مقیاس بسیار بزرگی با هزینه نزدیک به يكهزار میلیارد تومان کلید خورده و فلرینگ در مرحله شروع به construction است.

به گفته وي، با اجرای این پروژه حدود ۶۵۰۰۰ تن LPG, کود سولفات آمونیوم ۶۰۰۰۰ تن و ۱۸۳۰۰ تن گاز طبیعی شیرین تولید می شود.
مدیر سلامت بهداشت و ایمنی محیط پتروشیمی نوری افزود: با توجه به اینکه فلر پتروشیمی نوری حاوی میزان کمی ترکیبات سولفور وگازهای ترش است، برای حذف آن با اجرایی شدن گازهای ارسالی به فلر، شیرین‌سازی و سولفور گرفته و با قرار گرفتن گازهای شیرین شده در چرخه بازیافت، به عنوان سوخت کوره‌ها استفاده می‌شود، بدین ترتیب فلر به صفر می‌رسد.

سـاده ادامه داد: با صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای این پتروشیمی، کاهش پیدا خواهد کرد.وي تصریح کرد: سولفور جدا شده از گازهای ترش به محصول سبزی به نام "کود سولفات آمونیوم" تبدیل می‌شود که ارزش افزوده بالایی دارد؛این محصول می‌تواند آورده اقتصادی زیاد و منافع محیط زیستی قابل توجهی داشته باشد.

وي ابراز اميواري كرد اين طرح تا ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.

احداث اولین ساختمان هوشمند در منطقه مدیر سلامت، بهداشت و ایمنی محیط پتروشیمی نوری همچنين از احداث اولین ساختمان هوشمند در منطقه برای کاهش میزان مصرف انرژی خبر داد و گفت: استفاده از Solar System، پنجره‌های هوشمند، Air Condition و سیستم تبرید هوشمند در این ساختمان باعث می‌شود در یک برنامه‌ریزی مشخص، کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشد و مصرف انرژی سیستم‌های گرمایش،سرمایش و روشنایی بصورت اتوماتیک کنترل و بهینه شود.

به گفته وي همچنین برای تأمین انرژی مصرفی ساختمان، انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده است.

این پروژه نیز تا ۲ سال آینده نهایی خواهد شد.سـاده در پایان با اشاره به کوره‌های این مجتمع خاطر نشان کرد: طرح تعویض برنرهای کوره‌ها با نسل چهارم برنرهای لوناکس در پتروشیمی نوری اجرایی شده است که باعث افزایش راندمان کوره مي شـود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.