2024/04/27
۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
هدف بانکداری قرض‌الحسنه بهبود معیشت مردم است

هدف بانکداری قرض‌الحسنه بهبود معیشت مردم است

نبض تجارت- مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان خوزستان گفت: در کنار فعالیت‌های توسعه‌ای موظفیم تا به امر رفاه و معیشت عموم مردم نیز توجه ویژه داشته باشیم که این روند را بانک‌های قرض‌الحسنه به‌طور مطلوب و هدفمندی اداره می‌کنند و خوشبختانه چتر حمایتی آن‌ها بسیار گسترده و کارآمد است.

به گزارش نبض تجارت و به نقل روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، «مجتبی سخنور» مدیر شعب بانک در استان خوزستان، در برنامه گفت‌وگوی ویژه رادیو گفت‌وگو با عنوان جایگاه بانکداری قرض‌الحسنه در جامعه و نقش آن در رونق تولید، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، ضروری بود که سیستم بانکداری ما از حالت ربوی تغییر موضع داده و در قالب بانکداری اسلامی تجلی و تبلور پیدا کند. لازمه تحقق این مهم، وضع قوانین خاص و ویژه این نوع از بانکداری بود و در همین راستا در سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب شد و از سال ۱۳۶۳ رسماً به اجرا گذاشته شد.

وی در ادامه افزود: در این راستا ما نیازمند تعریف چارچوب کاری بانک‌ها بودیم تا نحوه فعالیت بانک‌ها مشخص شود و برای این مهم ۱۱ عقد در نظام بانکی تعریف شد که عبارت‌ است از قرض‌الحسنه، جعاله، مضاربه، مشارکت مدنی و... که جزو عقود اسلامی قلمداد می‌شوند و بانک‌های کشور ما می‌توانند در چارچوب‌ این عقود یازده‌گانه مجاز، فعالیت داشته باشند.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان خوزستان ضمن اشاره به پیشینه بانکداری قرض‌الحسنه گفت: باید توجه داشته باشیم که پیشینه باور مردم به امر قرض‌الحسنه به صدر اسلام باز می‌گردد و ما در قرن هفتم و هشتم به اوج بانکداری اسلامی رسیدیم که از آن تحت عنوان سرمایه‌گذاری اسلامی یاد می‌شود.
وی افزود: در کشور ما برای آنکه این سرمایه بتواند نظام‌مند و بهینه مدیریت شود و کارکرد مطلوب‌تری را در راستای رفع فقر، ایجاد اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی و تحقق عدالت اجتماعی داشته باشد، لازم بود که نظام بانکی در اندیشه راه‌اندازی مسیری برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به اقشار مختلف جامعه به‌ویژه طبقات کم‌درآمد باشد.
سخنور با تأکید بر ضرورت گسترش بانکداری اسلامی در کشور بیان کرد: در سال ۱۳۸۶ با مصوبه شورای پول و اعتبار و با مجوز بانک مرکزی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین بانک قرض‌الحسنه شکل گرفت و در ادامه بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز تأسیس شد که این ۲ بانک تخصصی قرض‌الحسنه، کمک‌های حائز اهمیتی به عملیاتی شدن بانکداری اسلامی و تحقق عدالت اجتماعی در کشور داشتند.
وی همچنین اظهار داشت: اینک و با گذشت قریب به ۱۶ سال از تأسیس بانک‌های قرض‌الحسنه در کشور، آشکار و مبرهن است که فعالیت‌های بانک‌های قرض‌الحسنه مطلوب عموم مردم جامعه است و با اقبال و اعتماد عمومی همراه شده است که نتیجه حمایت و همراهی خود مردم در این امر خداپسندانه است. این روند می‌تواند منجر به ایجاد پشتوانه و مدیریت بهینه وضعیت اقتصادی کشور شود.
مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان خوزستان ادامه داد: وظیفه‌ای که برای بانک‌های قرض‌الحسنه تعریف شده، در واقع مکمل فعالیت‌های شبکه بانکی کشور محسوب می‌شود و ما در کنار فعالیت‌های توسعه‌ای موظفیم تا به امر رفاه و معیشت عموم مردم نیز توجه ویژه داشته باشیم که این روند را بانک‌های قرض‌الحسنه به‌طور مطلوب و هدفمندی اداره می‌کنند و خوشبختانه چتر حمایتی آن‌ها بسیار گسترده و کارآمد است.
سخنور گفت: بانک‌های قرض‌الحسنه به‌طور ویژه در حوزه توانمندسازی اقشار مختلف جامعه فعالیت می‌کنند تا بتوانند روح ایثارگری، نوع‌دوستی و برادری را که در آیات و روایات و قرآن بر آن تأکید شده، در جامعه بدمند. ما در قرآن کریم حدود ۱۴ آیه داریم که مستقیماً به امر مهم و نیکوی قرض‌الحسنه اشاره کرده تا جایی که خدای متعال در این راستا خود را به‌عنوان قرض‌گیرنده تلقی می‌کند و این مهم نشان از اهمیت و جایگاه ویژه قرض‌الحسنه دارد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.