2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
خرید و فروش آنلاین طلا همچنان ممنوع است

خرید و فروش آنلاین طلا همچنان ممنوع است

نبض تجارت : با وجود هشدارهای متعدد اتحادیه طلا و جواهر و فعالان این بازار، همچنان شاهد خرید و فروش آنلاین طلا و سکه به صورت اینترنتی هستیم که بی شک تنها متضرران این اقدام، مشتریان اینگونه معاملات هستند.

به گزارش نبض تجارت ؛ با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی طی هفته های اخیر، فرصت مناسبی برای جولان سودجویان در این شرایط فراهم شده، یکی از این موارد، فروش اینترنتی و آنلاین طلا در این ایام است.

با تعطیلی طلافروشان، فروش اینترنتی طلا بیش از پیش رونق گرفته و فروشندگان با آگهی های متعدد، طرح ها و تخفیف های مختلف مشتریان را به خرید ترغیب می کنند. این در حالی است که پیش از این بارها و بارها از سوی رییس اتحادیه طلا و جواهر و متخصصان و فعالان این حوزه نسبت به خطرات خرید اینترنتی طلا هشدار داده شده است.

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر پیش از این در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، نسبت به ممنوعیت فعالیت و فروش اینترنتی طلا هشدار داده و در اینباره اظهار داشت: فضای مجازی دارای مزیت‌های فراوانی برای مبادلات اقتصادی است، اما شرایط مناسبی برای معاملات طلا در آن، آماده نشده زیرا خرید و فروش طلا و مصنوعات طلا به الزامات خاصی نیاز دارد.

محمدولی اضافه کرد: خریداران طلا تمایل دارند که از نزدیک مصنوعات طلا را مشاهده و آن را امتحان کنند، اما در فضای مجازی این امکان وجود ندارد. در حال حاضر معاملات طلا و سکه در فضای مجازی از طرف نهاد خاصی رصد نمی‌شود، بنابراین امکان رسیدگی به تخلفات وجود ندارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: مسایلی مانند عیار طلا، وزن و نحوه تحویل در دادوستد اینترنتی و مجازی طلا و سکه مطرح بوده که سازوکاری برای آنها شکل نگرفته است. محمدولی به برخی تخلفات رخ داده در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی پرونده‌ها، افرادی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری تحت عنوان فروش طلا و سکه کرده‌اند.

وی گفت: هشدارهایی که اتحادیه طلا برای خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی داده، توسط برخی مردم مورد بی‌توجهی قرار گرفته و جالب این است که پس از بروز مشکل، افراد خسارت دیده به اتحادیه طلا اعتراض می‌کنند، در حالی که ما نسبت به این نوع معاملات هشدارهای لازم را داده‌ایم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: تاکنون برای دو هزار و ۹۰۰ واحد طلا فروش در شهر تهران پروانه کار صادر شده و یک هزار و ۵۰۰ پرونده نیز در مرحله رسیدگی قرار دارد، اما تاکنون هیچ مجوزی برای معاملات طلا در فضای مجازی صادر نشده است.

خرید و فروش آنلاین طلا همچنان ممنوع است

همچنین محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در تازه ترین اظهارات خود، خرید و فروش طلا و جواهر در فضای مجازی را طبق قانون ممنوع اعلام کرد و افزود: هرگونه مسئولیت ضرر و زیان در این خرید و فروش‌ها به عهده خریدار است.

وی افزود: با توجه به اطلاعیه‌ای که از سوی اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران با هماهنگی با ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت صادر شده تمامی واحدهای صنفی فروش طلا و جواهر تا ۳۰ فروردین تعطیل است و با توجه به اینکه در بازارهای جهانی قیمت وجود دارد و اونس جهانی با نوساناتی روبرو بوده قیمت‌ها به طور روزانه اعلام می‌شود.

این فعال حوزه طلا و جواهر گفت: بین تعدادی از افراد صنف به صورت محدود و آن دسته از افرادی که به هم اعتماد دارند در بازار حرفه‌ای طلا و جواهر معاملاتی انجام می‌شود که اصطلاحا به آن معاملات پشت خطی می‌گویند.

رشد ۳ درصدی قیمت سکه در یک ماه اخیر

این در حالی است که با تعطیلی واحدهای صنفی طلا و سکه، به دلیل شرایط خاص اقتصادی جهانی و داخلی، شاهد افزایش قیمت طلا هستیم که این موضوع خود عاملی است تا سودجویان و کلاهبرداران را به فروش طلا و سکه تقلبی یا کم فروشی و سفته بازان را به بازی با نرخ ها و برهم زدن آرامش بازار در دوران آشفته فعلی در اقتصاد جهانی.

براساس بررسی های صورت گرفته قیمت سکه تمام بهار آزادی در یک ماه گذشته ۵۳۲ هزار تومان افزایش یافته به طوری که در ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان بود که طی ۳۰ روز گذشته امروز (۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۹) سکه تمام بهار آزادی به ۶ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان رسیده و رشدی ۳.۴ درصدی داشته است.

همچنین هر مثال طلا ۱۸ عیار نیز طی در همین بازه زمانی (۲۴ اسفند ۹۸ تا ۲۴ فروردین ۹۹) افزایش ۶۳ هزار تومانی داشته و از ۵۸۱ هزار تومان در اواخر اسفندماه، امروز به ۶۴۵ هزار تومان رسیده است. بی شک این افزایش قیمت سودجویان و کلاهبرداران را برای یافتن راه‌های جدید و سو استفاده از غفلت مردم ترغیب می کند.

منبع :ایبنا

 

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.