2024/05/09
۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
کچاد 700 ریال سود بین سهامداران تقسیم کرد
با تائید سهامداران:

کچاد 700 ریال سود بین سهامداران تقسیم کرد

نبض تجارت : شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با برگزاری مجمع، مبلغ 700 ریال سود به ازاء هر سهم بین سهامداران تقسیم کرد.

به گزارش نبض تجارت و به نل از روابط عمومی ؛ مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور بیش از 97 درصد از سهامداران روز چهارشنبه  4 تیر1399 در حالی در محل سالن تلاش، برگزار شد،که به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا و عدم امکان حضور بخشی از سهامداران حقیقی، مشروح جلسه مجمع همزمان از سایت های آپارات و کانال تلویزیون مجازی چادرملو به صورت زنده پخش گردید .

در ادامه جلسه گزارش بازرس قانونی در خصوص عملکرد هیات مدیره ، صورت های مالی مشتمل بر ترازنامه ، سود و زیان و یادداشت های پیوست آن برای سال مالی منتهی به 29/12/1398 قرائت و مجمع پس از استماع توضیحات هیات مدیره و بازرس قانونی به اتفاق آرا ضمن تائید عملکرد هیات مدیره ، صورتهای مالی و یادداشت های پیوست آن برای سال مالی منتهی به 29/12/1398 را تصویب نمود و تصمیمات ذیل اتخاذ و مورد تصویب قرار گرفت .

1-در ارتباط با تقسیم سود سال مالی منتهی به 29/12/1398 مقرر گردید از مبلغ  50 هزارو 11 میلیارد ریال کل سود شرکت در سال 1398 ، مبلغ 30 هزارو 800   میلیارد ریال و به ازای هر سهم 700 ریال  بین سهامداران توزیع گردد.
2 - اعضای هیات مدیره مشابه دوره قبل انتخاب گردیدند .
3 - معاملات مشمول ماده 129 لایحه اصلاحی قانون تجارت مورد تائید و تصویب قرار گرفت .
4-حق حضور و پاداش هیات مدیره تعیین شد.
5- روزنامه دنیای اقتصاد و جهان صنعت  جهت درج آگهی های شرکت تعیین گردید.
6- مجمع مراتب  تقدیر خود را از زحمات هیات مدیره و کلیه کارکنان شرکت اعلام داشت.

بر اساس همین گزارش ناصر تقی زاده مدیر عامل چادرملو در سخنرانی آغازین این جلسه با موفق ارزیابی کردن عملکرد هیات مدیره در سال 1398 و کسب توفیقاتِ فراتر از برنامه ، که آثار آن در صورتهای مالی ، گزارش عملکرد هیات مدیره و گزارش تفسیری مدیریت به طور مفصل برای سهامداران محترم تشریح گردیده .
وی افزود :اعتقاد داریم ، رهنمودها و همراهی صاحبان سهام و سیاستهای متخذه توسط هیات مدیره ، موجب شده است که این شرکت در سال 1398، چون گذشته نقش خود را در زمینه تأمین مواد اولیۀ صنایع فولاد ایفا و در جهت پیشبردِ اهداف اقتصادی و صنعتی کشور گامهای مؤثری بردارد.
شـرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال 1398 بـا اتخاذِ تدابیر مناسب مشکلاتِ پیش روی را ، تا حد ممکن برطرف نموده و به موفقیت های  چون :
1-    اجرای برنامه هایِ استخراج و تولیدِ محصولات ، فراتر از برنامه.
2-    افتتاح رسمی کارخانه مگامدول احیاء.
3-    استفاده مناسب و بهینه مصارف انرژی (برق، آب و گاز) در مجتمع های معدنی و صنعتی شرکت.
4-    استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخلِ لوازم، تجهیزات و قطعات یدکیِ مصرفی در مجتمع هایِ تولیدی، بنحویکه در سال 1398 بالغ بر 4,675 قلم  قطعات و لوازم مصر فی جدید، ساخت داخل شده و تاکنون 26,531 قلم  قطعات و لوازم یدکی، از منابعِ داخلی تأمین و جایگزینِ قطعاتِ مشابه ساختِ خارج گردیده است.
5-    پروژه های مطالعاتی، تحقیقـاتی و پـژوهشی بـا هدفِ کـاهشِ مصـارف و هزینه ها، بهینه سازی و کاهشِ مصرف انرژی، استفاده از فـن آوری هـای جدید، انـجام اصـلاحات در خـطوط تـولید و بومی سازی و ساخت داخل، در سال 1398 کماکان در دست اجراء بوده و تعدادی از این پروژه ها نیز، خاتمه یافته است.
6-    در سال 1398 دوره هایِ آموزشی کارکنانِ امانی و پیمانکاران، به میزان  52,825 نفر ساعت برگزار گردیده است.
7-    طی سال 1398 ، در تداوم برنامه های ارتباط صنعت با دانشگاه  ، دوره های کارآموزی دانشجویان دانشگاههای کشور ، در گرایشـهای استـخراج ، فـرآوری ، تولید ، برق و مکانیک در مجتمع های معدنی و صنعتی ، به میزان 18,450 نفر ساعت برگزار گردیده است.
مدیر عامل چادرملو سپس به تشریح عملکرد تولید شرکت در سال 1398 پرداخت و گفت : در سالِ 1398 سنگ باطله 52 میلیون و 588 هزارتن و سنگ آهن  معادل 14 میلیون و 444 هزار تن استخراج شده است.
همچنین ، مقدار 9 میلیون و 662  هزار تن کنسانتره سنگ آهـن تـولید شده که  29 درصد فراتر از ظرفیت اسمی کارخانه ها بود.
در همین سالِ  ، شرکت توانسته است 500 هزارتن انواع سنگ آهن دانه بندی نیز تولید کند.
از سوی دیگر 3  میلیون و 622 هزار تن گنـدله،   1 میلیون و 586 هزار تن آهن اسفنجی و 1 میلیون و 21 هزار تن شمش فولادی در سال 1398  تولید شده است .
وی سپس به بیان عملکرد مالیِ  سالِ  1398 چادرملو پرداخت و اعلام کرد :
- درآمــــدها به میزانِ  105,097 میلیارد ریال.
- هـــزینه ها به میزانِ 55,086  میلیارد ریال.
- سود خالص به میزانِ 50,011  میلیارد ریال بوده است .

 تقی زاده یکی از مهمترین موفقیت های چادرملو در سال گذشته را  افتتاح و بهره برداری از کارخانۀ احیاء مستقیم (آهن اسفنجی) با ظرفیتِ 1 میلیون و 550 هزار  تن ، عنوان کرد و گفت :با راه اندازی این واحد، آهن اسفنجی کارخانه شمش فولاد شـرکت، تامین و مـوجب کاهش قیـمت تمام شده هـر تن فـولاد به میزان 13 میلیون ریال در سال 1398 گردید.
مدیرعامل چادرملو در گزارش خود همچنین به طرحها  و  فعالیتهای  سرمایه ای  در دست اجرا و طرح های در دست بررسی در  سال 1399  شرکت اشاره کرد و گفت :

- عملیات اکتشاف معدن D19
با توجه به مجوزِ اکتشافِ صادر شده از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد در تاریخ 28/11/1397 عملیات اجرایی نقشه برداری اکتشافی ژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی و مقاومت سنجی (IP/RS) پهنۀ معدنی جدید D19 ، انجام و عملیات مذکور به اتمام رسیده و ادامه عملیات اکتشاف تفصیلی پهنه مذکور در دست اجرا می باشد..
دستیابی به تودۀ معدنی سنگ آهن معدن مذکور ، از بروزِ ریسک فقدان ذخیرۀ معدنی مناسب جلوگیری خواهد نمود. هزینه های سرمایه ای استفاده از این معدنِ به میزان 25,878 میلیارد ریال برآورد شده است.

- طرحِ احداثِ نیروگاه خورشیدی :
شرکت نسبت به احداث یک واحد نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی ، به عنوان پایلوت، در جوار نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی خود در مجتمع صنعتی ، اقدام و اجرای طرح مذکور در سال جاری به اتمام خواهد رسید. هزینه سرمایه گذاری در طرح فوق حدودا به میزان 7 میلیون یورو خواهد بود. سهم ساخت داخل تجهیزات طرح یاد شده ، با توجه به بومی سازی به عمل آمده 40% می باشد.
توسعه نیروگاه مذکور به میزان 100 مگاوات ، به صورت مستقل و یا مشارکت با سایر شرکتها پیش بینی شده است.
کلیۀ تجهیزات خارجی از جمله پانل های خورشیدی ، سیستم ردیاب و کابل های DC خریداری و به گمرک یا محل اجرای طرح تحویل شده است.

- طرحِ احداثِ کارخانه گندله سازی شماره 2 :
با توجه به برنامه ریزی های قبلی ، شرکت احداث کارخانه جدید گندله سازی به ظرفیت 5 میلیون تن در سال را هدف گزاری و عملیات تکمیلی اجرایی آن در سال 1399 تداوم خواهد یافت.
این کارخانه در محل مجتمع صنعتی شرکت قرار دارد.
هزینه سرمایه گذاری طرح فوق مشتمل بر 85 میلیون یورو و جمعا به میزان 26,771 میلیارد ریال برآورد شده است.

- طرحِ احداثِ کارخانه فروآلیاژها :
طرح احداث کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکومنگنز) با ظرفیت 50 هزار تن در سال و با سرمایه گذاری 20 میلیون یورو، از جمله طرحهای شرکت در سال 1399 می باشد.
- تامین سنگ آهن پایدار برای فعالیتهای جاری و توسعه فعالیتها :
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو علاوه بر فعالیتهای معدنی مربوط به آنومالی D19 ، خرید سنگ آهن از سایر شرکتها را عملیاتی نموده و در آینده نسبت به توسعه این عملیات اقدام خواهد نمود.
شرکت ، مشارکت در سرمایه گذاری و یا تملیک معادن سنگ آهن جدید را در برنامه های خود پیش بینی نموده است. در همین راستا ، واحد اکتشافات در شرکت ایجاد و نسبت به پیگیری طرح های مربوط اقدام می نماید.

- مشارکت در ایجاد کارخانه های کنسانتره و گندله :
برای احداث کارخانه های کنسانتره و گندله به ظرفیت 4 میلیون تن در سال ، موضوع تاسیس شرکت جدید با سایر مشارکین در سال 1399 مطالعه شده و فعالیت شرکت جدید به زودی آغاز خواهد شد.
- تمهید تسهیل در زیرساخت های حمل و نقل ریلی :
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو برای تامین پایدار و مطمئن زیرساختهای حمل و نقل ریلی ، موضوع ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی برای حمل مواد اولیه و محصولات را در دستور کار خود قرار داده است.
- مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر :
به موجب مصوبه هیات مدیره شرکت ، موضوع مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر همواره مورد توجه مدیریت بوده است. شرکتهای سرمایه پذیر عمدتا در زمینه های معدن و صنایع معدنی وابسته ، تامین و انتقال آب و تامین مالی فعالیت می نمایند. طی سال 1398 مبلغ 11,377 میلیارد ریال بابت مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر ، پرداخت شده است.
- مشارکت در بهره برداری از معادن سنگ آهن استرالیا و احداث کارخانه های تولید کنسانتره به میزان 5/12 میلیون تن :
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به همراه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت فکور صنعت و هرکدام با مشارکت به میزان 33 درصد موضوع سرمایه گذاری در استفاده از ذخائر سنگ آهن کشور استرالیا و تولید 5/12 میلیون تن کنسانتره را پیگیری و حق السهم مشارکین ، مطابق برنامۀ زمانبندی پرداخت شده است.
سرمایه گذاری مشارکین در بهره برداری از معدن و تا پایان فاز 1 که کارخانه 5 میلیون تنی کنسانتره به بهره برداری خواهد رسید ، به میزان 88 میلیون دلار آمریکا پیش بینی شده است.
برای اجرای فاز 1 و فازهای 2 و 3 معادل 85 درصد مجموع سرمایه گذاری که محدود به مبلغ 960 میلیون دلار آمریکا می باشد ، از تسهیلات فاینانس کشور استرالیا استفاده خواهد شد.
وی افزود : طی سال 1398 بهای تمام شده دارائیهای ثابت شرکت به میزان 4,530 میلیارد ریال افزایش یافته است.و هیات مدیره شـرکت با توجه به نیـاز نقـدینگی اجرای طرح ها و فعالیتهای اشاره شده ، در آینده نزدیک نسبت به ارائه برنامه افزایش سرمایه از مبلغ 67 هزار میلیارد ریال به  حداقل 100 هزار میلیارد ریال ، اقدام خواهد نمود.
مدیر عامل چادرملو در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی به طرحها  و  فعالیتهای  سرمایه ای  بلند مدت آتی اشاره کرد و افزود  :
موضوع احداث کارخانه های گندله ، آهن اسفنجی ، فولاد و تأسیسات زیربنایی در منطقۀ آزاد تجـاری مُکران واقع در شهرستان چابهار (با مشارکت شرکتهای معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر ، فولاد مبارکه) از برنامه های بلند مدت شرکت می باشد.
همچنین در راستای مصوبات هیأت مدیره و در جهت مشارکت با بخشهـای خصوصی، این شرکت اقدام به مشارکت در سرمایۀ شرکت آهن و فولاد غدیر ایـرانیان بـه میزان 30 درصد ، شـرکت آهـن و فولاد ارفع به میزان 44 درصد ، شـرکت صنـایع آهـن و فولاد سَرمد اَبرکوه به میزان 65 درصد ، شرکت فولاد شاهرود به میزان 35 درصد و شرکت کاوند نهان زمین به میزان 29 درصد سهام ، نموده است.
این شرکت در اجرای طرح احداث کارخانۀ تولید الکترود گرافیتی با ظرفیت 30 هزار تن در سال ، به میزان 36 درصد در سهام شرکت نوین الکترود اردکان ، مشارکت نموده و شرکت فوق در مرحله قبل از بهره برداری می باشد.
سود سهام سرمایه گذاریها در سال 1398و به میزان 6,566 میلیارد ریال ، عمدتاً مربوط به شرکت های آهن و فولاد ارفع ، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و شرکت تأمین سرمایه امید می باشد. لازم به ذکر است با توجه به ترتیب برگزاری مجامع شرکت های آهن و فولاد ارفع و غدیر ایرانیان سود عملکرد دو سال شرکتهای فوق در درآمد سال 1398 ارائه شده است.

مشارکت در شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس :
در اجرایِ مصوبۀ مورخ 12/5/1392 هیئت مدیرهِ شرکت، مقرر گردید، شرکت معدنی وصنعتی چادرملو با خرید 20 درصد سهام شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس، جهت اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به صنایع معدنی کشور، مشارکت نماید. در حال حاضر میزان مشارکت در سهام شرکت مذکور ، معادل 22/22 درصد می باشد.
شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در تاریخ 15/4/92 به شمارۀ 440907 با سرمایه 3,000 میلیارد ریال ثبت و در حال حاضر سرمایه ثبت شده به مبلغ 40,000 میلیارد ریال می باشد. افزایش سرمایه شرکت تا مبلغ 60,000 میلیارد ریال در مجمع عمومی فوق العاده تصویب و در حال تامین می باشد.
موقعیت طرح در استان های هرمزگان، کرمان و یزد واقع و مسیر اجرای طرح، از بندرعباس آغاز و پس از عبور از شهرهای سیرجان و کرمان، به شهرستان اردکان منتهی می شود.
هـدف از اجرای طرح ، شیرین سازی و انتقال آب نمک زدائی شده جهت تأمین بخشی از نیـازها و مصارف آب مجتمع هـای تـولیدی در حـال بهره برداری و طرح های توسعه شرکت های گل گـهر ، مـس سرچشمه و چادرمـلو و... می باشد.

برای اجرای طرح انتقال آب ، مبلغ 110,000 میلیارد ریال ، هزینه پیش بینی شده است. هزینه انجام شده در مجموع طرح فوق و تا پایان سال 1398 بالغ بر 81,458 میلیارد ریال (شامل 243 میلیون یورو) می باشد.

طرح آب رسانی از بندرعباس به مسیرهای تعیین شده ، در سه بخش اجراء می گردد که شامل موارد زیر می باشد:
بخش او'ل طرح ، از بندرعباس تا مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، بطول حدود  303  کیلومتر، شامل خط انتقال لوله به قطر 1,600 میلیمتر و با ظرفیت انتقال 4 مترمکعب در ثانیه بوده و پیشرفت فیزیکی این بخش تا پایان سال 1398 به میزان 95 درصد  ، خاتمه عملیات خرداد ماه سال جاری و مبلغ هزینه شده دراین بخش به مـیزان 39,555 میلیارد ریال می باشد.
بخش دوم طرح ، از مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر، تا مجتمع مس سرچشمه بطول حدود  154  کیلومتر، شامل خط انتقال لوله به قطر 1,300 میلیمتر و با ظرفیت انتقال 7/2 مترمکعب در ثانیه بوده و پیشرفت فیزیکی این بخش تا پایان سال 1398 به میزان 82 درصد ، خاتمه عملیات شهریور ماه سال جاری و مبلغ هـزینه شده در این بخش به میزان 13,627 میلیارد ریال ، می باشد.
بخش سوم طرح ، از مجتمع مس سرچشمه تا مجتمع صنعتی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (محل مجتمع صنعتی) بطول360 کیلومتر و سپس150 کیلومتر تا مجتمع معدنی چادرملو می باشد. خط انتقال لوله به قطر 1,300 میلیمتر و900 میلیمتر با ظرفیت انتقال 5/1 مترمکعب بر ثانیه پیش بینی شده  است . پیشرفت فیزیکی این بخش تا پایان سال 1398 به میزان 82 درصد ، خاتمه عملیات آذر ماه سال جاری و مبلغ هـزینه شده در این بخش به میزان 11,866 میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: عملیات طرح احداث تاسیسات یک واحــد آب شیرین کن ، به عنوان فاز اول و از 3 فاز پیش بینی شده ، در شهرستان بندر عباس اجرایی شده است. پیشرفت فیزیکی تاسیسات یاد شده ، برای تولید روزانه 600 هزار متر مکعب آب ، در پایان سال 1398 به میزان 90 درصد ، خاتمه عملیات خرداد ماه سال جاری و مـبلغ هزینه شده در ایـن قســمت به مــیزان 16,410 میــلیارد ریال  می باشد.

منابع تأمین مالی طرح یاد شده ، شامل آورده سهامداران ، اخذ تسهیلات بانکی و وام ارزی صندوق توسعه ملی می باشد.

تقی زاده در خاتمه اظهار امیدواری کرد که با تصویب عملکرد هیأت مدیره شرکت و صورتهای مالی سال 1398، هیأت مدیره شرکت بتواند در سالِ جاری نیز همچون گذشته به روند موفقیت ها ادامه داده و در جهت صیانت از منافع سهامداران محترم و مشارکت در پیشرفت صنعتی کشور، گامهای مؤثری بر دارد.
وی همچنین از طرف هیأت مدیره شرکت، از کلیۀ همکاران  بخش های امانی، پیمانکاران و سازندگانِ داخلی لوازم ، قطعات، ماشین آلات و تجهیزات که نقش عمده ای در موفقیت های شرکت داشته اند قدردانی نموده  و گفت: امیدواریم در اجرایِ برنامه های آتی، همچون گذشته از رهنمودها و مساعدتهای اعضاء مجمع عمومی و تشریک مساعی کلیۀ سازمانها و مؤسساتی که با ارائه خدماتِ خود بنحوی در اجرایِ برنامه های تولیدی شرکت سهیم، می باشند برخوردار باشیم.

   

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.