سیدمالک حسینی ـ مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران :
هیچ بی خانمانی در تهران در صورتی که خودش اراده کند بیسرپناه و گرسنه نخواهد ماند
نبض تجارت : در شهرداری تهران با رویکرد نگهداشت اجتماعی شهر تلاش میکنیم هیچ شهروند بیخانمانی در تهران – درصورتیکه خود اراده کند - بیسرپناه و گرسنه نماند. از سال گذشته با حمایت مستقیم شهردار تهران و پیگیری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری و همچنین حمایت بودجهای شورای اسلامی شهر توانستیم گرمخانهها را از 12گرمخانه دائمی و 4گرمخانه فصلی به 20گرمخانه دائمی افزایش دهیم و همه آنها را شبانهروزی کنیم.
به گزارش نبض تجارت و به نقل از روابط عمومی ؛ از امروز موج سرمای جدید همه استانهای شمالی را فرامیگیرد و همزمان «محدودیتهای جدید» هم اجرا میشوند. شهری که در شبهای سرد زمستان خالی از رهگذر شده بود، باز هم خلوتتر میشود. زندگی کارتنخوابها هم در این شرایط سختتر شده است.
در 10روز گذشته چهره شهر تهران کمی تغییر کرده بود زیرا مغازهها از ساعت 18 تعطیل میشدند و شبکه حملونقل عمومی فقط تا ساعت20 فعالیت میکرد. بعد از این ساعت، جمعیت شهر بهسرعت کاهش پیدا میکرد و شهر خلوت میشد. با گذشت چند ساعت تنها کسانی در خیابانها باقی میمانند که یا بهخاطر حرفه خود مجبور به این کار هستند یا سرپناهی ندارند. از امروز فعالیت مترو و اتوبوس تا ساعت22 تمدید شده است اما تعطیلی اصناف همچنان باعث خالی شدن بیشتر خیابانها میشود. حال کارتنخوابهایی که امید به کمک عابران دارند این شبها باید جایی پناه بگیرند و غذایی پیدا کنند. در سالهای قبل پویشهای مردمی برای کمک به نیازمندان، گروهی از بیخانمانها را زیر پوشش قرار میداد. خیریهها غذای گرم بین کارتنخوابها توزیع میکردند و گروه بزرگی از شهروندان در این کار با هم همکاری داشتند. امور خیریه یک فعالیت گروهی است اما برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا باید از تجمع پرهیز کرد و در نتیجه ادامه این روند هم مختل شده است. با این حال شهرداری همچنان طرح جمعآوری و ساماندهی کارتنخوابها توسط عوامل 137 مناطق و از طریق گشتهای سازمان رفاه و خدمات اجتماعی را انجام میدهد و شهروندان منطقه نیز میتوانند برای تسریع در فعالیت ساماندهی افراد کارتنخواب، موارد مشاهده شده را به سامانه تلفنی 137 اطلاع دهند.
استقبال از هرنوع کمک
ظرفیت گرمخانههای تهران بیش از 2هزار نفر است. درباره کمک به افراد بیسرپناه و کارتنخواب به همشهریان عزیز توصیه اکید شده که از مواجهه مستقیم با عزیزان بیسرپناه خودداری کنند زیرا نوع و نحوه مواجهه با این افراد نیاز به مهارتهای ارتباطی خاص و رویکرد مددکارانه دارد. تماس با 137 و اطلاع نشانی دقیق به اپراتور سامانه 137 بهترین واکنش خواهد بود. پس از تماس شهروندان، آدرس به واحدهای گشت فوریتهای اجتماعی اعلام و حداکثر 30 دقیقه بعد همکاران ما در محل حاضر خواهند بود. اگر شهروندان بخواهند به کارتنخوابها کمکهای غیرنقدی کنند، میتوانند با شماره تلفن 02155522322 تماس بگیرند و پس از تماس، همکاران ما راهنماییهای لازم را انجام خواهند داد. بیشترین میزان کمکهای مردمی در قالب نذورات غذایی و یا پوشاک است البته بعضا در زمینه تجهیزاتی مانند دستگاههای گرمایشی و سرمایشی، ماشین لباسشویی و ... هم مواردی بوده که از سوی مردم اهدا شده است. کمکهای نقدی هم کمتر، ولی داریم. اصولا ما از سوی شهرداری تهران خدمات اقامتی، تغذیهای، پوشاک و مراقبتهای بهداشتی را تامین کردهایم اما درصورت افزایش کمکهای مردمی این امکان را پیدا میکنیم که منابع صرفهجویی شده را به اموری مانند درمان و توسعه خدمات مددکاری اختصاص بدهیم.
سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری اعلام کرده از دریافت هر نوع کمکی که بتواند خدمات بهتری به افراد بیخانمان بدهد استقبال میکنند. کمکهایی مانند اقلام بهداشتی و مراقبتی اعم از ماسک، مواد ضدعفونیکننده و شوینده، اقلام و مواد غذایی خشک و یا طبخ شده، لباس بهویژه البسه گرم و...» بر اساس این گزارش به جز شهرداری تهران برخی از ارگانهای دیگر دولتی مانند بهزیستی و تعدادی از گروههای خیریه با وجود محدودیتهای ناشی از انتشار بیماری کرونا، همچنان در زمینه کمک به بیخانمانها و نیازمندان فعالیت میکنند.
20 گرمخانه دائمی
سیدمالک حسینی ـ مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران
در شهرداری تهران با رویکرد نگهداشت اجتماعی شهر تلاش میکنیم هیچ شهروند بیخانمانی در تهران – درصورتیکه خود اراده کند - بیسرپناه و گرسنه نماند. از سال گذشته با حمایت مستقیم شهردار تهران و پیگیری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری و همچنین حمایت بودجهای شورای اسلامی شهر توانستیم گرمخانهها را از 12گرمخانه دائمی و 4گرمخانه فصلی به 20گرمخانه دائمی افزایش دهیم و همه آنها را شبانهروزی کنیم. پیش از این تنها یک گرمخانه و آن هم برای ایام محدودی در زمستان شبانهروزی بود ولی اکنون شرایط بسیار مطلوبی فراهم شده است. ضمنا طی یک سال گذشته تعداد گرمخانههای زنان هم افزایش 100درصدی داشته است که در واقع نیاز ما در این زمینه را تا حدود زیادی رفع کرده است. به جرأت میتوانیم بگوییم ما اکنون در زمینه خدماتدهی به افراد بیخانمان از سطح بالایی در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان برخورداریم و تلاش میکنیم از نظر استانداردسازی نیز در برنامهای میانمدت افزایش کیفی داشته باشیم. از سال قبل تاکنون نظارت را به سطح ناحیه و محلات شهر تهران بردهایم بهگونهای که از ظرفیت شهرداران شب نواحی استفاده کرده و از آنها خواستیم که نسبت به رصد وضعیت محلهشان، شناسایی افراد بیخانمان، جذب و رساندن آنها به واحدهای گشتی ما برای انتقال به گرمخانهها کمک کنند. موضوع اصلی که باید بهآن اشاره کنم این است که در برخورد با شهروندان بیخانمان، نخست باید به رفتار مبتنی بر کرامت انسانی توجه داشته باشیم. بسیاری از این افراد در گذشته زندگی عادی داشتهاند و باوجود آنکه اکنون آسیبدیده هستند اما همچنان شهروند محسوب میشوند. چه بسا که یک رفتار مناسب و توأم با احترام بدون درنظر گرفتن شرایط جسمی و سبک زندگی آنها، خود زمینهای برای بازگشت آنها به زندگی عادی را فراهم کند. البته تأکید میکنم که شهروندان عزیز تا جایی که امکان دارد از مواجهه مستقیم با این افراد و یا دادن غذا و سایر کمکها خودداری کنند و در نخستین فرصت ضمن تماس با 137 پیگیر باشند که توسط همکاران ما به مددسراها منتقل شوند.
شناسایی 360 کارتنخواب در نتیجه تماس با 137
در هفته گذشته بیش از 360 کارتنخواب تنها با کمک مردم و تماس با 137 شناسایی شده و از خطر سرمازدگی نجات پیدا کردند. استقبال از گرمخانهها بهویژه در مراکز منطقه 14، 11، 5 و... افزایش داشته است و 5دستگاه اتوبوس نیز بهعنوان گرمخانههای سیار در میادین تجریش، شوش، آزادی ، نبوت و فتح مستقر هستند. در شبهای اخیر که بارندگی در تهران رخ داده است، بسته به شرایط بین 25 تا 30 واحد گشت فعال بودند که در حالت آمادهباش زمستانه تا 45 واحد گشت هم قابل افزایش است.