به گزارش نبض تجارت و به نقل از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمد علیخانی در گفت وگو با «صدای شهر» با اشاره به نیاز 300هزار میلیارد تومانی حمل و نقل عمومی شهر تهران گفت: «یارانه پیشبینی شده دولت برای بلیت اتوبوس و مترو در سال 99، رقم ناچیز 250میلیارد تومان بود که تاکنون ریالی از آن پرداخت نشده است.»
وی با بیان اینکه امسال دولت برای حمل و نقل عمومی کل کشور هزار میلیارد تومان پیشبینی کرده است، افزود: «اصولا باید نیمی از این مبلغ به پایتخت اختصاص داده شود، که بر فرض تخصیص کامل مبلغ بسیار کمی است و مجلس باید امسال بودجه را دستکم حدود 10هزار میلیارد تومان افزایش دهد تا بتوان برای حمل و نقل عمومی اقدامی انجام داد.»
علیخانی اعتبار پیشبینی شده در حوزه اتوبوسرانی را هم برای کل کشور در سال آینده 250میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: «در سال 99، این مبلغ 100میلیارد تومان بود که محقق نشد؛ تا جایی که شهرداری 250دستگاه اتوبوس و مینیبوس از منابع مالی خودش خریداری کرد؛ در حالی که خرید اتوبوس وظیفه دولت است.»
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران گفت: «طبق توافقنامهای که در دوره اول مدیریت شهری بین شهرداری و دولت امضا شده، دولت موظف است 50درصد هزینههای سرمایهای اعم از عمرانی و تجهیزاتی مثل راهاندازی و بهرهبرداری خطوط مترو را پرداخت کند و 50درصد بعدی را شهرداری باید تامین کند که از عوارض مردمی تامین می شود.»
وی با اشاره به اینکه پیش از واگذاری مترو به شهرداری، تمام هزینههایش مربوط به دولت بود، تاکید کرد: «در همان تفاهمنامه قید شده است که همه قیمت تمامشده بلیت را از مردم نگیرند؛ بلکه یکسوم را دولت بدهد، یک سوم را شهرداری و یکسوم باقیمانده را هم مردم.»
به گفته علیخانی، حالا که پرداخت سهم مردم به طور کامل امکانپذیر نیست، دولت باید در این موضوع با شهرداری همراهی کند و در پرداخت سهم یارانه به مردم شریک شود. اما متاسفانه دولت سهم خودش را هم پرداخت نمیکند، چه برسد به اینکه در سهم مردم مشارکت کند.»