2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ظرفیت بخش تعاون برای پیشبرد برنامه‌های دولت جدید در ارتقای اشتغال و تولید قابل توجه است

ظرفیت بخش تعاون برای پیشبرد برنامه‌های دولت جدید در ارتقای اشتغال و تولید قابل توجه است

نبض تجارت- مدیرعامل بانک توسعه تعاون در خصوص ظرفیت بخش تعاون برای پیشبرد برنامه‌های دولت جدید در ارتقای اشتغال و تولید توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش نبض تجارت ؛ حجت‌اله مهدیان مدیرعامل بانک توسعه تعاون طی گفتگو در پروژه تاریخ شفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: قابلیت‌های تعاون برای نقش‌آفرینی در اقتصاد ملی فراتر از وضعیت موجود است و چنانچه برنامه‌های اقتصادی دولت جدید تمرکز بیشتری بر بخش تعاون داشته باشد و از قابلیت تعاونی‌های دانش‌بنیان و تعاونی‌های نوع جدید در پیشبرد بخش‌های نوظهور اقتصاد حمایت شود، ارزش افزوده بخش‌های نوآوری و دانش‌بنیان اقتصاد با تکیه بر امر «تعاون» با کار تیمی و با تکیه بر مهارت و استعدادهای بومی و نبوغ جوانان تحصیلکرده قابلیت بروز و ظهور پیدا می‌کند.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: تعاونگران در همه بخش‌های اقتصادی حضور دارند و رویکرد متعالی اسناد و منابع دینی و اعتقادی در زمینه تعاون و امکان بروز و ظهور استعدادهای جوانان تحصیلکرده و صاحب ایده در قالب تشکیل تعاونی‌ها همراه با حمایت دولت و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب سرمایه می‌تواند بستری را فراهم نماید تا بسیاری از فعالیت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در این بخش شکل بگیرد و واقعا هم رشدهای اقتصادی ترسیم شده توسط مقامات بلند پایه کشور با فراهم‌سازی مسیر با شکوفایی استعدادهای ملی و تقویت تولید ملی امکان پذیر می‌باشد.
وی تصمیمات و راهکارهای اتخاذ گردیده توسط مقامات و ارکان پولی کشور را منسجم عنوان نمود و گفت: همواره نظرات تخصصی خبرگان و مدیران پولی کشور در تعیین سود بانکی و ابلاغ تکالیف لحاظ می‌شود و همکاران بانکی کشور نیز در شرایط متنوع تحریمی همواره به دنبال راهکارها و مکانیزم‌هایی بوده‌اند تا بتوانند خدمات متنوع بانکی و ارزی را به مشتریان و عموم جامعه ارائه دهند.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: اجرای عملیات بانکداری توسعه‌ای مطابق اساسنامه بانک و نیز عاملیت طرح‌های مهم کشور در ارتقای تولید و اشتغال جامعه همواره حائز اهمیت بوده است و ضمن رعایت مراتب کارآمدی و بهره‌وری و ضوابط مالی، هدف این بوده است تا آثار و منافع اجتماعی فعالیت بانک به نفع عموم جامعه به ویژه کارآفرینان، تعاونگران و سرمایه‌های انسانی حداکثر گردد و در این مسیر، فعالیت بانک به هیچ وجه در راستای تحقق سود بنگاهی نبوده است.
مهدیان توضیح داد: با پیگیری‌های انجام شده و مساعدت ارکان تصمیم‌ساز در قوای مقننه و مجریه، زمینه مساعدی برای افزایش سرمایه بانک از ۹۲۰۰ میلیارد ریال به ۴۰ هزار میلیارد ریال فراهم گردیده است و این افزایش سرمایه از مجراهای متعدد صورت می‌پذیرد.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون به ترسیم وضعیت کنونی بخش تعاون پرداخت و خاطرنشان کرد: هم اکنون ۹۴ هزار شرکت تعاونی و یک میلیون و هفتصد هزار نفر اعضای تعاونی‌ها در این بخش حضور دارند و مطابق اسناد راهبردی کشور، سهم بخش تعاون در اقتصاد از وضع کنونی لازم است به هدف ۲۵ درصد ارتقا یابد.
مهدیان در همین زمینه گفت: طی دو سال اخیر ۷۵۰۰ میلیارد ریال به معرفی‌شدگان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، تسهیلات اشتغال‌آفرینی پرداخت شده است و مطابق برنامه، بانک به همین میزان در سال در این دو بخش تسهیلات پرداخت نماید.
وی به پرداخت ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت بازرگانی دولتی ایران طی دو سال اخیر اشاره نمود و گفت: از محل این اقدام توسعه‌ای بانک، امکان خرید تضمینی گندم توسط دولت از کشاورزان عزیز فراهم شده است.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون خوش‌قولی تعاونگران و نیز اهتمام ارکان اعتباری و حقوقی بانک را در مدیریت مطالبات غیرجاری موثر دانست: با این دو عامل و نیز اقدامات زیرساختی در اعتبارسنجی، همواره تلاش گردیده سطح مطالبات غیرجاری در سطح متعارف پنج درصد مدیریت شود و چنانچه در مقطعی این شاخص بالاتر رود، در کوتاه مدت و با تدابیر و تلاش همکاران، این شاخص به سطح نرمال باز گردانده می‌شود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.