2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
همراه با تغییر دولت، شاخص کل بورس به بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید
بورس در هفته‌ای که گذشت؛

همراه با تغییر دولت، شاخص کل بورس به بالای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید

نبض تجارت- پایان کار دولت دوازهم و شروع فعالیت دولت سیزدهم در این هفته بر شرایط کلی بازار سرمایه تاثیر گذار بود.

به گزارش نبض تجارت ؛ در هفته‌ای که گذشت شاخص کل مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را شکست و از آن عبور کرد و شاخص هم وزن نیز با مقاومت خود درگیر بود. به طور کلی بازار سرمایه بازاری چند بُعدی و به شدت تاثیرپذیر از اخبار بیرونی است.
 
یکی از این اخبار مهم که بازار را در هفته گذشته تحت تاثیر قرار داد پایان کار دولت دوازهم بود. دولتی که بسیاری از مسئولان آن مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کردند، دعوتی که در حافظه تاریخی مردم سرانجام خوش آیندی نداشت.
 
در رابطه با آنچه بازار در هفته گذشته تجربه کرد با کارشناسان بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم؛
کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته‌ای که گذشت چه وضعیتی داشتند؟ بیان کرد: شاخص کل در هفته‌ای که گذشت با افزایش ۸۹ هزار و ۵۵۶ واحد، ۶.۸۰ درصد رشد داشت که از عدد یک میلیون و ۳۱۶ هزار واحد به یک میلیون و ۴۰۶ هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم وزن در این هفته رشد کمتری را نسبت به شاخص کل تجربه کرد و با افزایش ۶ هزار و ۵۱۸ واحد یعنی با رشد ۱.۶۴ درصد، همراه بود و از عدد ۶ هزار و ۷۴۷ واحد به ۴۰۳ هزار و ۲۶۵ واحد رسید.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: ارزش معاملات نیز نسبت به هفته قبل‌ ۷۲ درصد افزایش داشت و از عدد ۱۶ هزار و ۷۳۴ میلیارد به ۲۸ هزار و ۶۹۹ میلیارد رسید.

 


۱۶ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار در هفته گذشته!
آسایش در پاسخ به این پرسش که در هفته گذشته چه میزان نقدینگی وارد و از بازار خارج شد؟ اظهار کرد: در هفته گذشته بازار دو روز شاهد خروج پول اشخاص حقیقی و سه روز شاهد ورود پول اشخاص حقیقی بود. به طور کل در مجموع ۱۶ میلیارد تومان خروج پول از بازار را در هفته گذشته داشتیم.  در روز شنبه ۳۱۶ میلیارد تومان و روز یکشنبه ۴۵ میلیارد تومان ورود پول به بازار را داشتیم. دوشنبه شاهد خروج ۳۰۲ میلیارد تومان و سه شنبه شاهد خروج ۱۱۶ میلیارد تومان از بازار سرمایه بودیم. در نهایت در روز چهارشنبه و در آخرین روز معاملاتی ۴۱ میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار توسط افراد حقیقی را داشتیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در هفته‌ای گذشت کدام صنایع پیشتاز بودند؟ اظهار کرد: در این هفته شاخص تامین آب و برق و گاز با رشد ۴.۵۶ درصد بیشترین رشد را در بین صنایع داشته است و بعد از آن به ترتیب منسوجات با رشد ۴.۴۹ درصد در رتبه دوم و شاخص چند رشته‌ای صنعتی با رشد ۴.۴۸ درصد در رتبه سوم قرار گرفت.
او در ادامه بیان کرد: در بین صنایع کمترین رشد متعلق به صنعت ذغال سنگ با منفی ۳.۷۵ درصد و بعد از آن نیز محصولات چوبی با منفی ۳.۳۷ درصد بود.

 


آغاز به کار دولت سیزدهم یکی از عوامل مثبت تاثیر گذار بر روند هفته گذشته بازار
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس در حالی مقاومت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را رد کرد و به سمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد حرکت کرد که این مقاومت در روز چهارشنبه شکسته شد و در نهایت از آن عبور کرد. اما شاخص هم وزن درگیر با مقاومت خود بود، که با توجه به وضعیت چهارشنبه امید است این مقاومت در هفته پیش رو شکسته شود.
آسایش در رابطه با موارد تاثیرگذار در هفته گذشته بازار اظهار کرد: بحث پایان کار دولت دوازهم و شروع فعالیت دولت سیزدهم در این هفته بر شرایط کلی بازار تاثیر گذار بود و بازار نیز در روز سه شنبه و چهارشنبه به این موضوع روی خوشی نشان داد. مورد بعد که بر بازار تاثیر مثبت داشت افزایش قیمت دلار بود که شرکت‌های صادرات محور را امیدوارتر و خوش بین‌تر کرد.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط بازار و خروج نقدینگی حقیقی‌ها، اما عدد شاخص با این حال مثبت بود، همه این‌ها نشان دهنده این است که حقوقی‌ها حمایت خوبی از بازار داشته‌اند.

 


رشد ۷.۵۲ درصدی شاخص کل بورس از ابتدای سال تاکنون
اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه  در پاسخ به این پرسش که شاخص کل و شاخص هم وزن در هفته‌ای که گذشت چه وضعیتی داشتند؟ بیان کرد: در هفته کاری که گذشت شاخص کل با رشد ۶.۸۰ درصدی همراه بود و از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۷.۵۲ درصد رشد داشته است. شاخص کل هم وزن نیز در گذشته ۱.۶۴ رشد داشت و از ابتدای سال تاکنون شاخص کل هم وزن ۸.۳۱ درصد کاهش را تجربه کرده است.
 
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه در رابطه با صنایع پیشتاز بازار گفت: در هفته گذشته صنایع شیمیایی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، پالایشی‌ها و فلزات اساسی و تک سهم‌هایی از جمله فرابورس، برکت، خنصیر، غکوروش بیشتر مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفتند و پیشتاز بودند.
 
ادهم در رابطه با موارد تاثیر گذار بر بازار سرمایه در هفته گذشته اظهار کرد: عملکرد مطلوب شرکت‌ها در گزارشات ماهانه، فصلی و دیدگاه خوب و مثبت دولت سیزدهم نسبت به بازار سرمایه، قیمت دلار و نرخ‌های جهانی، رشد قیمت‌های کامودیتی‌ها همه از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر عملکرد بازار در هفته گذشته بوده‌اند.
با توجه به سخنان کارشناسان بازار سرمایه،  شاخص کل از مقاومت یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد خود عبور کرده و امید است که با توجه به آغاز به کار دولت سیزدهم و دید مثبت و موثر موجود نسبت به جایگاه بازار، بورس بتواند به روند خوب خود ادامه دهد تا شاید از این طریق اتفاقات تلخ سال گذشته برای سهامداران تا حدودی کم رنگ شود.

 

منبع :باشگاه خبرنگاران

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.