2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
کسب مقام اول بیشترین مبلغ سود خالص در بین شرکت‌ های پذیرفته شده در بازار سرمایه توسط فارس
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در مجمع عمومی سالیانه اعلام کرد:

کسب مقام اول بیشترین مبلغ سود خالص در بین شرکت‌ های پذیرفته شده در بازار سرمایه توسط فارس

نبض تجارت- مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، با اعلام عملکرد فارس در بخش‌های مختلف از افزایش ۷۱ درصدی درآمد عملیاتی، ۱۶۴ درصدی سود عملیاتی و ۱۴۸ درصدی سود خالص این گروه خبر داد.

 

به گزارش نبض تجارت و به نقل از روابط عمومی گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مجمع عمومی عادی سالیانه فارس با حضور ۵۴ درصد از سهامداران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد.

در این مجمع که به ریاست مصطفی امید قائمی برگزار شد، بعد از استقرار هیات رئیسه، جعفر ربیعی به ارائه گزارش عملکرد سالانه فارس منتهی به خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و در این گزارش همچنین برخی از مهم‌ترین دستاوردهای کسب شده توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از سال مالی ۹۸ تاکنون را تبیین کرد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در ابتدای سخنان خود با اعلام اینکه فارس موفق به کسب مقام اول بیشترین مبلغ سود خالص در بین شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران شد، در بخش سود و زیان تلفیقی، درآمدهای عملیاتی در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ را ۱۳۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد عملیاتی نسبت به سال گذشته ۷۱ درصد افزایش داشته، همچنین در این مدت فارس موفق به کسب ۴۶ هزار و ۹۴۵ میلیارد تومان سود عملیاتی شد که ۱۶۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است، سود خالص هم به عدد ۶۷ هزار و ۱۸۲ هزار میلیارد رسید که بیش از ‏۴۰ هزار میلیارد تومان بیش از سال گذشته است و افزایشی ۱۴۸ درصدی داشته است.
وی سود خالص قابل انتساب به صاحبان سهام شرکت اصلی را ۵۱ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: این میزان ۱۴۴ نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته و سود پایه هر سهم نیز ۱۸۱۸ ریال بوده که ۱۴۶ درصد بیشتر از سال گذشته است.
نائب رئیس هیات مدیره فارس همچنین به سود و زیان شرکت اصلی پرداخت، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها را ۳۹ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان ۸۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت و در این مدت ۳۹ هزار و ۸۵ میلیارد تومان سود عملیاتی فارس کسب کرده که ۸۵ درصد بیشتر از سال گذشته است و سود خالص با ۸۴ درصد افزایش به ۳۸ هزار و ۶۷۱ میلیارد تومان رسیده است و سود پایه هر سهم با ۸۵ درصد افزایش به ۱۳۵۴ ریال رسید.
وی در بخش ترازنامه تلفیقی، میزان دارایی را ۳۰۳ هزار و ۸۹ میلیارد تومان اعلام کرد که ۴۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و میزان بدهی را ۱۹۸ هزار و ۲۱۱ میلیارد تومان عنوان کرد که ۳۱ درصد نسبت به سال گذشته تغییر داشته است.
ربیعی در توضیح ترازنامه شرکت اصلی، اظهار داشت: دارایی شرکت تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ به ۱۱۰ هزار و ۸۸۴ میلیارد تومان رسیده که۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، میزان بدهی به ۳۵ هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان رسیده که تنها ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، همچنین حقوق مالکانه به ۷۵ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان رسیده که رشدی ۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشت و سرمایه ثبت شده شرکت نیز در پایان این سال مالی ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۱۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.
وی در ادامه گزارش خود به مجمع به روند طی شده افزایش سرمایه فارس از فروردین ۱۳۹۲ با عرضه اولیه سهام این شرکت با سرمایه ۲ هزار و ۴۷۹ میلیارد تومان تا امروز پرداخت و گفت که از سال ۱۳۹۷ تاکنون سرمایه فارس از ۵ هزار میلیارد تومان به ۲۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته رسیده که معادل ۴۷۴ درصد است.
ربیعی همچنین به ارائه گزارشی از تامین مالی پروژه‌های دردست اجرا پرداخت و گفت: تامین مالی صورت گرفته از صندوق توسعه ملی، سیستم بانکی، فاینانس و یوزانس، هلدینگ و شرکت‌های تابعه و انتشار اوراق از ابتدای تیر ۱۳۹۷ تاکنون مجموعا ۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و ۲ میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار و اخذ موافقت اصولی به مبلغ ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و ۱۶۱ میلیون دلار بوده است و این توفیقات در حالی به دست آمد که شدیدترین تحریم‌ها علیه کشورمان و مجموعه هلدینگ خلیج فارس اعمال شد و در اینجا لازم است از همراهی سیستم بانکی برای تامین مالی پروژه‌های فارس تشکر کنم.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره جزئیات این تامین مالی در مدت مورد اشاره گفت: سهم صندوق توسعه ملی در مجموع یک میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار، سیستم بانکی ۲۸ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان و ۲۹۰ میلیون دلار به صورت ارزی، فاینانس و یوزانس به میزان ۵۴۵ میلیون دلار و هلدینگ و شرکت‌های تابعه ۲ هزار و ۳۳ میلیارد تومان و ۵۷ میلیون میلیون دلار و انتشار اوراق هزار میلیارد تومان بوده است.
نائب رئیس هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس همچنین به عملکرد فارس در تامین مالی از بازار پول پرداخت و گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون مجموعا ۵۳.۶ هزار میلیارد تومان از بازار پول تامین مالی ریالی شده که ۳۵.۸ هزار میلیارد تومان آن بابت پروژه‌ها بوده و ۱۷.۸ هزار میلیارد تومان آن بابت بازپرداخت بدهی‌های شرکت اصلی بوده است که این عملکرد در سال منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ معادل ۴۷.۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۴.۱ هزار میلیارد تومان آن بابت پروژه‌ها و ۱۳.۱ هزار میلیارد تومان آن بابت بازپرداخت بدهی شرکت اصلی بوده است.
ربیعی ادامه داد: در بخش تامین مالی ارزی از بازار پول از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون ۴۹۹ میلیون دلار تامین شده که ۳۳۸ میلیون دلار شامل اخذ مصوبه و ۱۶۱ میلیون دلار شامل اخذ موافقت اصولی می‌شود و دستاورد این بخش تنها در سال مالی منتهی به خرداد ۱۴۰۰ معادل ۳۲۹ میلیون دلار بوده است.

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.