به گزارش نبض تجارت و به نقل از برنا ؛ علیرضا زاکانی در جلسه هیات اندیشه ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران که امروز سه شنبه ۷دی ماه۱۴۰۰ در شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی تهران و قرارگیری آن در موقعیت خوبی است، گفت:اگر ما به شهر تهران توجه کنیم به بهترین هوا و زیست پذیر ترین مکان ها خواهیم رسید و باید بیان کنم شرایط امروز، شرایطی خود ساخته است که باید تلاش کنیم وضعیت ایجاد شده امروز را در تهران جبران کنیم.
شهردار پایتخت افزود: در شهرداری تهران قرار شد کانون مسئولیت و پیگیری داشته باشیم که فراتر از معاونت عمل کند، زیرا در بحث آلودگی هوای تهران دستگاه های مختلفی دخیل هستند. اساس حرکت ما در مدیریت شهری بر این بود تا کار خود را از جایی آغاز کنیم که بیشترین تاثیر را بر شرایط موجود داشته باشد؛ یکی از آنها اصلاح حمل و نقل عمومی است.
کاهش سهم مولدهای آلودگی با قاعده گذاری
زاکانی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از اقدام های در دستور کار مدیریت شهری توجه بر توسعه مترو است و این موضوع در دستور کار قرار دارد، افزود: اگر قرار است تا سال۱۴۲۰ سهم مترو در حمل و نقل ۳۳درصد باشد باید در بخش کاهش زمان تعیین شده در این بخش تلاش کنیم. در بخش توسعه اتوبوسرانی نیز به دنبال این هستیم به سمتی حرکت کنیم که غیرآلاینده باشد.
وی ادامه داد: در مدیریت شهری تهران در بحث تاکسی ها به سمت نوسازی و در بخش موتورسیکلت ها نیز باید به سمت ساماندهی آنها حرکت کنیم تا در بخش نرم افزار و نیز دیگر بخش ها سهم شهرداری در حوزه آلودگی به سمت کمترین ها سوق پیدا کند. یعنی با این دست اقدام ها به سمتی حرکت کنیم که شهر تهران را زیست پذیر کنیم. موضوع مهم این است که شهرداری بحث الودگی هوا را از خود شروع کرده است و امیدواریم بتوانیم با قاعده گذاری سهم مولدهای آلودگی را کاهش دهیم.
مناسب سازی ۶۰۰کیلومتر از معابر تهران در سال آینده
شهردار تهران با تاکید بر اینکه موضوعاتی که در شورای عالی ترافیک تصویب می شود، امکانی را فراهم می کند که شرایط موجود بهبود یابد، بیان کرد: روی دیگر سکه این است که با مناسب سازی تهران شرایطی را ایجاد کنیم که مردم بدون نیاز به وسیله امور خود را انجام دهند. این موضوعات در تکالیف شهرداری آمده است که از این دست اقدام ها می توان به برنامه ریزی مناسب سازی ۶۰۰کیلومتر از معابر تهران در سال آینده اشاره کرد.
وی با اشاره به آخرین وضعیت فضای سبز تهران گفت: میانگین فضای سبز شهر تهران، میانگین خوبی است اما در پراکندگی آن در مناطق تبعیض جدی مشاهده می شود. به عنوان مثال می توان به منطقه ۱۰ تهران اشاره کرد که سرانه فضای سبز در آن ۲.۶۰متر مربع است.
اراده همگانی بر پایه علم و دانش راهکار کنترل آلودگی هوا
زاکانی با بیان اینکه در حوزه کنترل آلودگی هوا هدف اصلی را برعهده شهرداری تهران قرار دادیم و در ادامه نیز به دنبال این هستیم تا با ورود دیگر دستگاه ها عموم مردم در این حوزه همراه شوند، گفت: اگر همه اراده کنیم و بر پایه علم و دانش کار را پیش ببریم، اراده ای نیز در کشور است که به سرعت بخشیدن اقدام ها در این حوزه کمک می کند.
شهردار تهران با اشاره به جلسات خود با محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری گفت:۲جلسه با معاون اول رییس جمهور داشتیم که در جلسه نخست ساختاری شکل گرفت که وزیر کشور مسئول کمیته ای شد که در آن وزیر راه، وزیر صمت، نمایندگان محیط زیست، استاندار و... حضور دارند که در کنار مباحث مطرح شده ۶۲ پیشنهاد ارایه شد که در جلسه آینده باقیمانده مباحث نیز مطرح می شود.
عدم استفاده از سوخت با ضریب بالای گوگرد تا فاصله ۴۰کیلومتری
زاکانی با تاکید بر اینکه برای تهران فرصت مناسبی است که اراده ای در کشور برای حل مشکلات آن از قبیل آلودگی هوا وجود دارد، گفت: وزیر نفت در جلسه هیات دولت در چند نوبت بیان کرد، به هیچ وجه سوخت آلاینده در شهر تهران مصرف نشده است و مصوب شد در برخی کلانشهرهای هدف مانند تهران تا فاصله ۴۰کیلومتری آن سوخت با ضریب بالای گوگرد استفاده نشود.
وی بیان کرد: در شهرداری تهران نقشه راه و اهتمام ویژه ای برای مقابله با آلودگی هوا وجود دارد و باید به این موضوع تاکید کنم که در دولت نیز اهتمام ویژه ای شکل گرفته است. در شورای ترافیک به دنبال این هستیم تا به بهترین نحو شرایط را بهبود ببخشیم. برای ما در شهرداری تهران فرصت این جلسه بسیار مغتنم است.
به دنبال کاهش قیمت موتور برقی ها هستیم
شهردار تهران افزود: ناظر به صنوفی که از وزارت صمت مجوز می گیرند، قرار بر تدبیری ویژه شد که شهرداری تهران نیز نقش آفرین باشد. در ادامه نیز برای کاهش قیمت موتور برقی قرار بر این شد با استفاده از جایگاه تعویض باتری بتوانیم قیمت ها را کاهش دهیم و این موضوع در حال دنبال شدن است.
زاکانی ادامه داد: اگر حضار در این جلسه و دیگر دوستان مطالعاتی در حوزه آلودگی هوا انجام داده اند که فرصت مطرح کردن در این جلسه به آنها نرسید، درخواست من این است موضوعات و مطالب جمع آوری و به اشتراک گذاشته شود. نکته دیگر این است سندی مرتبط با این مطالعات با عرض و طول و موقعیت جغرافیایی تهران استخراج و تهیه شود.
وی در پایان گفت: نکته دیگر این است که بر مبنای اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، اولویت هایی برای دستگاه ها در نظر گرفته شود و این موضوع نیز می تواند از خود شهرداری تهران آغاز شود زیرا به عنوان مثال۱.۲۰۰تن آسفالت در تهران تولید می شود که این موضوع جای بحث دارد و از دیگر موارد نیز می توان به جا به جایی ۷.۵۰۰تن پسماند در روز اشاره کرد که می شود اقداماتی انجام داد که در بحث کنترل آلودگی ها برای شهرداری تهران ضریب ایجاد کند.