2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کاهش ۷۳درصدی نرخ رشد جمعیت در تهران
مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد:

کاهش ۷۳درصدی نرخ رشد جمعیت در تهران

نبض تجارت- مدیرکل سلامت شهرداری تهران از آموزش کنشگران سلامت در محلات شهر تهران در کنار استفاده از ظرفیت‌های شهری در حوزه سلامت خبر داد.

 

به گزارش نبض تجارت ؛ حمید صاحب در نشست خبری خود به مناسبت هفته سلامت با بیان اینکه  موضوع سلامت در نظام اسلامی انسان سالم است، گفت:  انسان سالم از نظر اسلام، فردی متعادل و از افراط و تفریط به دور است. چنین فردی از قضاوت های درست، خلق پایدار و اصالت برخوردار است، این در حالی است که در نظام غربی نظام سلامت در خدمت منفعت طلبی است اما در نظام ما سلامت هدف است.

وی با بیان اینکه محصول سلامتی حال خوب است و ما این شعار را به عنوان هویت سلامت شهر تهران انتخاب کردیم، افزود:  بر این باوریم سلامت انسان ها در گرو حال خوب آنهاست و هرکسی که حال خوبی ندارد مشکل در سلامت جسمی و یا روحی او وجود دارد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران ادامه داد: از مهمترین عوامل موثر در سلامتی خودمراقبتی است که اهمیت بسزایی در حوزه سلامت دارد. افراد باید در جامعه به گونه ای آموزش ببینند که به این سواد سلامت که هدف میانی است منجر شود.

وی بیان کرد: هفته سلامت فرصت مغتنمی است تا ظرفیتی در جامعه و سازمان ها مورد توجه قرار گیرد تا راهکارهای برون رفت از چالش سلامت مشخص شود.

صاحب یادآور شد: شهرداری به دلیل وجود کانون های سلامت و خانه های سلامت و زیر ساخت های اجتماعی و فرهنگی گسترده، آمادگی اجرای برنامه های سلامت به صورت گسترده را دارد.

وی با اشاره به مهمترین برنامه های هفته سلامت شهرداری تهران تاکید کرد: تعداد برنامه هایی که در هفته سلامت برگزار می شود زیاد است در ۲۲ منطقه برنامه های ویژه سلامت داریم. برنامه های هفته سلامت شهرداری تهران با برگزاری یک برنامه  افتتاحیه شنبه در پارک شهر ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می شود. برگزاری بزرگترین پیاده روی خانوادگی با حضور شهردار تهران، وزیر بهداشت و وزیر ورزش و جوانان روز ۲۳ اردیبهشت نیز از مهمترین برنامه های این هفته در بوستان جوانمردان محسوب می شود.

پویش هفته سلامت در مساجد

مدیرکل سلامت شهرداری تهران  با اشاره به برگزاری پویش هفته سلامت در مساجد گفت: این پویش در  ۳۵۳مسجد شاخص در محله ها و به همراه میز خدمت  در ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

برگزاری جام فوتسال مدافعان سلامت

وی برگزاری جام فوتسال مدافعان سلامت و حفظ نشاط پرسنل بیمارستان با همکاری شهرداری در منطقه ۷ را یکی دیگر از برنامه های مهم هفته سلامت شهرداری تهران دانست و گفت: همچنین برنامه حال خوب با حضور کودکان کار در بوستان بهاران منطقه ۱۷ برگزار می شود. این در حالی است که جشنواره سر حال شو آثار سالمندان را در حوزه های فیلم، عکس، خاطره گویی و... با محور سالمندان به عنوان گنجینه های شهر  پوشش می دهد.

صاحب افزود:آموزش کنشگران سلامت در محله‌های پایتخت، غربالگری ۸۰کودک زباله گرد(منطقه۱۰) با مشارکت شرکت شهر سالم و صدور کارت سلامت، اعزام جهادگران سلامت به کوره پزخانه های منطقه۱۹، اعزام جهادگران سلامت به محلات کم برخوردار و۱۲۰۰ویزیت رایگان(منطقه۲۱)، رژه اسکیت سواران و ویلچرران ها به سمت شورای شهر(منطقه۱۳) پیاده روی همراه با عکس شهدا مدافع سلامت (منطقه۶)، رژه۱۱۰نوجوان اسکیت باز در کمربندی دوچرخه سوری (منطقه۸)، حرکات نمایشی و نمادین گروه نوجوانان اسکیت باز(منطقه۹)، رژه ماشین های برقی محدوده بازار(منطقه۱۲)، هماهنگی با فدراسیون اسب دوانی و تعریف برنامه مشترک (منطقه۱۳)، جشنواره پیاده روی و بادبادک های کانون مادرانه و جوانان با عنوان جشنواره حال خوب دریاچه چیتگر(منطقه۲۲)، کاشت درخت زندگی همراه با پیاده روی خانوادگی کانون مادرانه بوستان رازی منطقه۱۱  و کاشت نهال به نام نوزادان پرسنل متولد شده در هفته سلامت از دیگر برنامه های هفته سلامت شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه مشارکت در برنامه های ارتقای سلامت هدف ماست، ادامه داد: تمام تلاش شهرداری توسعه کانون های سلامت در محله های شهر  است. ما فعالانه در حوزه سلامت فعالیت می کنیم؛ به سراغ مردم رفته ایم تا قبل از اینکه دچار بیماری شوند سلامت آنها پایش شود.

کاهش ۷۳درصدی نرخ رشد جمعیت

صاحب در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به بحران جمعیت در کشور بیان کرد: مطالعات نشان می دهد که وارد فاز فاجعه جمعیتی در کشور شدیم به گونه ای که رشد جمعیت در شهر تهران از ۶.۱  درصد به ۱.۶ درصد رسیده است. این یک فاجعه است. در دهه های گذشته کشور تحت تاثیر سیاست های خارج در کنترل جمعیت قرار گرفت و این اتفاق باعث کاهش جمعیت در کشور شد.

وی تاکید کرد: تصمیم داریم این مساله را در قرارگاه جمعیت پیگیری کنیم تا در فرصت ۴ سال باقیمانده نرخ جمعیتی را  حداقل به ۲.۱ افزایش دهیم تا همین نرخ رشد ثابت بماند.

به اعتقاد مدیرکل سلامت شهرداری تهران؛ اصل مشکل عدم تمایل زوج های جوان به فرزندآوری،  ترس از فقر است نه خود فقر! بسیاری از افراد متمول هم درگیر چالش فرزندآوری هستند. مساله اقتصاد در دهک های پایین مهم است و شهرداری برای آنها برنامه دارد. طرح ترویج خانواده کامل یا ۴ فرزندی در دستور کار قرارگاه جمعیت شهرداری تهران قرار دارد چرا که اگر مشکل جمعیت را بخواهیم کاهش دهیم به خانواده ۴ فرزندی باید روی آوریم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر قرارگاه جمعیت ایجاد شده است. این چالش با تفکر جهادی و ظرفیت های مردمی و خیرین حل می شود. اگر در گذشته ۶۳ درصد زوج های جوان اعتقاد داشتند یک تا دو فرزند ایده آل است  اما الان ۶۰ درصد زوجین ۳ فرزند را ایده آل می دانند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.